Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Intermediair":

Eerst je MBA halen, dan scheiden
Vliegen op zonnekracht
Mensen-chip
Ingevroren voor de eeuwigheid
Detroit autoshow
Groene auto´s doorstaan test
Naomi Klein -Intermediair
De ideale winkel
T-rex Sue


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]



De bal is ronder

1 juni 2006 | Intermediair

Sneller, ronder, nauwkeuriger. Iedere vier jaar meldt Adidas revolutionaire verbeteringen aan de voetbal waarmee het wereldkampioenschap zal worden gespeeld. Wat valt er dan nog te ontwikkelen aan een voetbal?

Keer op keer op keer wordt de voetbal met grote kracht tegen een staalplaat geschoten; om de sterkte van de naden te testen. Dan gaat hij de wasmachine in, die dit keer is gevuld met zand en schuurpapier: de slijtageproef - vier uur in de draaiende machine is vergelijkbaar met een jaar op het veld. Weer een andere machine drukt een test bal vijftien minuten lang in en uit twee centimeter water om de waterabsorptie tijdens een gemiddelde voetbalwedstrijd te simuleren.
Journalisten van over de hele wereld zijn het komen bekijken, in Scheinfeld, Duitsland, waar de wetenschappers van Adidas de deuren van het laboratorium wagenwijd hebben opgengezet, om duidelijk te maken dat de nieuwe WK-bal, de +Teamgeist, iets bijzonders is geworden. Drie jaar lang is hier, op een industrieterrein in een dorpje vijftig kilometer ten westen van Nürnberg, de WK-bal 2006 getest.
En ook de ultieme test heeft de bal, aldus Adidas, met succes doorstaan: die waarbij een een elektronisch aangedreven robotvoet, de robotic leg, de bal telkens weer met een snelheid van tachtig kilometer per uur, met dezelfde voetinstelling, kracht en hoek op een doel afschiet. En dan maar kijken of de bal, zoals het hoort, steeds dezelfde baan volgt. Senior development engineer Hans Peter Nürnberg van het Adidas Innovatie Team, is zo overtuigd van de kwaliteiten van de bal dat hij voor een Japans camerateam de “Wilhelm-Tell-test” wel wilde demonstreren: ‘De robotic leg schoot met de WK-bal een appel van mijn hoofd’, zegt Nürnberg lachend. ‘Als een bal telkens weer dezelfde baan neemt, kan een speler er een loepzuiver schot mee afgeven.’

Strenge tests


Een van de kenmerken die de nieuwe WK-bal zo bijzonder maken, is het aantal delen, waaruit hij is samengesteld. De bal bestaat voor het eerst niet meer uit de traditionele 32 vijf- en zeskantige delen, maar heeft slechts veertien panelen. Dat maakt het spel nog sneller, aldus laboratoriummanager Markus Dietrich, want de speler heeft nu minder kans een naad te raken waardoor een schot minder kracht meekrijgt. ‘De kans een punt te raken waar drie vlakken bij elkaar komen, is van 60 procent gereduceerd tot 24 procent.’
In het Adidas testcentrum waar ballen en schoenen worden beproefd, lopen zo’n twintig wetenschappers rond en staan tien machines opgesteld, die elk een andere functie testen. Dietrich toont de “shape en retention test”, die voor grote internationale FIFA-toernooien toegepast moet zijn. IN deze test wordt gemeten hoeveel verandering in vorm en binnendruk de ongeveer tweeduizend trappen die de bal gemiddeld in een wedstrijd te verduren krijgt, opleveren. Slechts minimale veranderingen zijn toegestaan. Dietrich: ‘We testen hier altijd meer dan het gemiddelde. De katapult van Adidas vuurt de bal daarom 3500 keer met vijftig kilometer per uur op een staalplaat af, voordat de inwendige druk gemeten zal worden.’
Ook het behoud van de inwendige balans wordt getest, vergelijkbaar met het uitlijnen van autowielen. Door duwen en trekken in een machine wordt gemeten hoeveel de bal vervormt als gevolg van ongelijke gewichtsverdeling. Zo bleek dat het gewicht van het ventiel meer gecompenseerd moest worden om de bal zijn vorm te laten behouden.

Kleine verbeteringen


Adidas is sinds 1970 de officiële leverancier van de WK-bal en volgens de sportfabrikant is met iedere nieuwe bal weer een revolutionaire vooruitgang in prestaties geboekt. Kan dat dan, als iedere vorige bal al aan de Fifa-eisen voldeed? De nieuwe bal stuitert gemiddeld 145 cm op, maar de vorige generatie ballen (de Questra, de Tricolore en de Fevernova) haalden die hoogte ook. Aan de veerkracht is dus blijkbaar weinig verbeterd. En vanaf 1998 is het materiaal ook nagenoeg hetzelfde: synthetisch schuim op basis van polyurethaan, bestaande uit miljoenen holle microbolletjes. Daarmee neemt volgens de fabrikant de bal na een trap snel zijn oorspronkelijke vorm weer aan.
Het enige duidelijke verschil geven de testresultaten voor de waterabsorptie. Een gewichtstoename van gemiddeld tien procent in een wedstrijd is door de FIFA nog toegestaan. De Tricolore haalde 6,2 procent, maar in de +Teamgeist is de gewichtstoename gereduceerd tot 0,1 procent. Researcher Nürnberg zegt dat deze winst is behaald door de reductie van het aantal panelen en door de ‘thermobonding’ technologie, waarbij de delen van de binnenbal niet meer gestikt worden, maar aan elkaar gelijmd, net als de panelen aan de buitenkant. De “revolutionaire” verbeteringen zijn uiteindelijk dus op kleine veranderingen terug te voeren.

Zwabberbal


Objectieve tests wijzen uit of een bal voldoet aan alle technische eisen, maar dat zegt nog niet alles over hoe spelers en trainers de bal ervaren. ‘Het is een gevoel, of hij lekker ligt, of je ‘m goed kan raken, of er leven in zit’, zegt Willem van Hanegem, die samen met keeper Piet Persoon op 18 april voor Studio Voetbal vijftien ballen van negen verschillende merken testte. De WK-bal is volgens Persoon grotendeels voor de commercie, de verkoop aan het publiek, gemaakt. In 2002 werden van de Fevernova zes miljoen exemplaren verkocht; van de +Teamgeist wil Adidas er tien miljoen wegzetten.‘De bal is mooi, maar zeker niet de beste’, aldus Persoon, keeper bij Nijenrode in Breukelen: ‘We vonden de +Teamgeist te licht, hij zwabberde. Vooral voor keepers is het een lastige bal.’ Welk team heeft straks de meeste voordeel van de WK-bal? ‘De Brazilianen, denk ik, die spelen met veel effect en hebben er dus voordeel bij dat een bal licht is. Maar een goeie Nederlandse speler weet ook wel wat hij met deze bal moet doen.’
Of een bal flabbert, zwabbert of te veel stuitert is vaak ook een optische kwestie. De huidige Nike-bal heeft bijvoorbeeld rode ringen, is moeilijk te pijlen in de lucht en wekt daardoor de indruk dat hij zwabbert. De propellervormen op de +Teamgeist moeten volgens Adidas beweging en energie uitdrukken. Alhoewel al vaak de draak is gestoken met het design van de bal krijgt het aanzien van de +Teamgeist een goede beoordeling. ‘De bal komt op je af als één geheel, als een zilveren bal, dat is prettig.’
De voetballers die straks in het Nederlands elftal staan, maakt het uiteindelijk niet zoveel uit met welke bal ze spelen. ‘Meestal wordt een week met de bal van de aankomende competitiewedstrijd getraind’, vertelt Rafael van der Vaart: ‘De ene bal zwabbert een beetje, de ander is wat sneller. Dan is het in ieder geval prettig dat je daar al mee getraind hebt.’ Khalid Boulahrouz: ‘We zijn profvoetballers en zo uitgesproken zijn de verschillen niet meer. Wie met een bal om kan gaan, kan dat met elke bal.’ Welk voordeel biedt het feit dat de +Teamgeist sneller, ronder en lichter is? Van der Vaart: ‘Ik kan me voorstellen dat er uit een directe vrije trap meer doelpunten zullen vallen. Misschien wel van mij.’

Bal: de specificaties
Voetballen waarmee op internationale toernooien wordt gespeeld, moeten sinds 1996 in het bezit zijn van het keurmerk ‘FIFA approved’. De FIFA stelt eisen voor omtrek, gewicht, rondheid, het luchtdrukverlies tijdens het spelen, waterabsorptie, stuitereigenschappen en vormbehoud.
Voor het WK mag de omtrek variëren van 68,5 tot 69,5 cm. De bal mag bij de aftrap tussen de 420 en 445 gram wegen. En wat betreft de veerkracht eist de FIFA dat een voetbal die van twee meter hoogte op een stalen plaat valt, minimaal terugstuitert tot een hoogte van 120 cm. De bal moet bij herhaling even ver terugstuiteren, met een marge van 10 cm.


Meer foto's »

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.