Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Management Team":

Winst met het goede doel
Standplaats Detroit
Bijbelmarketing
Dieter Zetsche 2001


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

7 wijzen in het Oosten

17 december 2004 | Management Team

Enkele Nederlandse managers lieten zich in Frankfurt inspireren door onder meer Jack Welch, Stephen Covey en Rudy Giuliani. Helmut Kohl was als Europees tintje toegevoegd. “We komen voor de tips & tricks.”

De zaal zit vol zwarte pakken met grijzende haren. De opmerking van Jack Welch dat dit congres een uitstekende gelegenheid is om jonge honden te belonen, krijgt daardoor een wat ironische lading. Het publiek lacht verlegen. Ruim 2000 managers – overwegend senior en man – zijn eind oktober naar het operagebouw van Frankfurt gekomen voor het World Business Forum. Gemiddeld hebben ze 2000 euro neergeteld om zeven ‘invloedrijke kopstukken’ te horen spreken over thema’s als strategie, leiderschap, economie en globalisering. Ook een handvol Nederlandse managers heeft zichzelf getrakteerd op een tweedaagse peptalk. Pacemakerbedrijf Vitatron is met drie leden uit het managementteam afgereisd. “Ik ben niet verbaasd over de aard van het publiek. Echte leiderschapsproblemen bestaan tenslotte voornamelijk bij deze groep,” meent Hans Hubregtse, financieel directeur bij Vitatron. De Nederlanders zijn net als het overige deel van het overwegend Duitse publiek afgekomen op de grote namen. Philip Kotler, Jack Welch, Helmut Kohl, Stephen Covey, Tom Peters, Rudy Giuliani en Michael Porter. “We komen om de tips & tricks van deze goeroes te horen,” vertelt een lid van het managementteam van Caterpillar Nederland. Dat wijsheid met de jaren komt, blijkt nog maar weer eens: de gemiddelde leeftijd van de sprekers ligt tegen de zeventig. Maar de energie die van de heren afstraalt, is er niet minder om en daar zijn de Nederlandse managers erg van gecharmeerd. “Toen ik Jack Welch het podium op zag lopen, dacht ik: wat een oude man is dat geworden. Maar na vijf minuten was ik dat vergeten,” vertelt Peter Dros van Dros&Cohen, een training- en consultancybedrijf. “De tomeloze energie en heldere visie, gecombineerd met zijn Amerikaans optimisme, deed mij direct beseffen waarom hij succesvol was als manager.” Dat Welchs boodschap grotendeels oude koek is, doet dus niets af aan zijn populariteit. Op dit congres gaat het niet alleen om wat er gezegd wordt, maar om de passie van de business leaders een keer live te ervaren. De bezoekers zijn gekomen om ‘inspiratie op te doen’.

Leiderschapskwaliteiten


Het Frankfurtse forum heeft als titel ‘Learning from the Leaders’. Maar wat maakt een leider een leider? Een gemeenschappelijke deler is lastig te vinden, want de sprekers noemen verschillende kwaliteiten. Een sterke persoonlijkheid en duidelijke principes komen een aantal keer naar voren. Helmut Kohl vindt dat leiderschap afhankelijk is van natuurlijke persoonlijke autoriteit en een leider moet zijn verantwoordelijkheden serieus nemen. Managementgoeroe Stephen Covey sluit zich daarbij aan en noemt morele verantwoordelijkheid (‘leiderschap is een keuze, geen positie’) als een van de zeven eigenschappen die bij een leider horen en wijst Gandhi en Nelson Mandela als inspiratiebronnen aan. De ‘mens binnen het team’ staat ook centraal in de speeches en voor de leider is een beslissende rol weggelegd in de samenstelling van zijn team. Welch noemt, naar aanleiding van een vraag uit het publiek, zijn adagium: “Het team met de beste mensen wint.” Hij benadrukt nog maar eens hoe belangrijk het is dat je aangeeft wat er van mensen verwacht wordt en ze vervolgens daar op te coachen, ondersteunen en aan te spreken. Giuliani sluit hierbij aan en vertelt over zijn twee belangrijkste opdrachten als burgemeester: verbetering van de economie en misdaadbestrijding. Van de eerste wist hij niets en van de tweede wel. Dus zocht hij een team dat aansloot op zijn eigen sterke en zwakke punten.
Beroepsspreker Tom Peters fluistert, praat opgewonden en stoomt door de zaal: “Stimuleren van passie, creativiteit, energie en enthousiasme. Het hele scala aan emotionele woorden. Dat is waar peoplemanagement om draait.” Een leider moet vervolgens een brede visie hebben. Helmut Kohl demonstreert dat met zijn passie voor de eenwording van Europa, terwijl hij bondskanselier van Duitsland was. Hij raakt geëmotioneerd als hij vertelt dat niet de Duitse economie zijn grootste zorg was, maar het voorkomen van oorlog binnen Europa. “Na de Tweede Wereldoorlog heb ik de oorlogsgraven bezocht en dat heeft mij gesterkt in de overtuiging dat we nooit meer in Europa tegen elkaar moeten vechten, maar onze krachten moeten bundelen. Dan heeft Europa veel meer economische kansen dan vijftig jaar geleden.” Vooral het Duitse publiek is onder de indruk van zijn woorden en onthaalt Kohl – als enige gast – op een staande ovatie.

Optimisme


Optimisme is tot slot een leiderschapskwaliteit die de zeven – op een na Amerikaanse – leiders noemen. ‘People follow hope’ is het statement van voormalig burgemeester Giuliani, die put uit zijn ervaringen met de terroristische aanslagen op 11 september 2001. Maar hij heeft nu makkelijk praten. Duitsland en Europa bevinden zich in een economische crisis. De overgrote meerderheid aan Duitse managers is dan ook in mineur omdat net bekend is geworden dat Opel in een crisis is beland en dat warenhuis Karstadt vestigingen moet sluiten. Jack Welch verblikt echter geen moment als de Duitse economie ter sprake komt: “De Duitse industrie kent ups en downs, maar er is volgens mij geen sprake van een crisis. Probeer maar eens als bedrijf te concurreren met Siemens. Ik kan uit ervaring vertellen dat dat niet gemakkelijk is,” lacht hij. Welch praat liever over de toekomst en die speelt zich af in China. Hij geeft praktische adviezen om die markt te benaderen. “Denk niet snel rijk te worden, laat je niet in je kaarten kijken en heb geduld. Be there carefully, smartly, but be there.” Ook de presentatie van Peters is volledig gebaseerd op de economische verwachtingen in Azië. In een speech vol tempowisselingen zijn het de statistieken die de managers aanspreken: “Van 2000 tot 2003 zijn er in China 60.000 fabrieken geopend. Dat betekent dat er elke 26 minuten een fabriek in China wordt geopend. Er zijn 300 tot 500 miljoen Chinezen die tot de middenklasse behoren en de markt is nog maar net opgewarmd. Trek dan je eigen conclusie maar waarom een Opelfabriek in Duitsland wordt gesloten, terwijl General Motors in China miljarden investeert.”

Working holiday


De presentaties van de sprekers zijn moeilijk te vergelijken. Een passieve speech met cijfers op slides (Kotler), een gesprek onder leiding van een erg onzekere Duitse journalist (Welch) of een gelikte presentatie met anekdotes, filmpjes en stemtechnieken (Covey en Peters). De enige leiders met echte ervaring – Welch, Kohl en Giuliani – komen overtuigend over, vooral door hun persoonlijke anekdotes. Giuliani: “De terroristische aanslagen waren niet te voorspellen, maar we waren wel voorbereid. Doordat we al jaren vochten tegen de misdaad in New York. Mijn advies: wees op het slechtste dat kan gebeuren voorbereid.” Maar de managementgoeroes komen te theoretisch over en de voorbeelden die ze aanhalen, zijn te algemeen. In de sessie van Harvard-professor Michael Porter draait bijvoorbeeld alles om de strategische lessen uit zijn boeken. “Het gaat erom welke positie je in de markt kiest en welke unieke oplossing je aanbiedt. De Duitse industrie kan bijvoorbeeld competatief zijn door hoog opgeleide mensen, maar ga niet concurreren op lage lonen.” Zijn verhaal komt helaas aan het einde van twee dagen luisteren en dan is de aandacht moeilijk vast te houden, waardoor de zaal nog voor de tweede sessie leegstroomt. Desondanks noemen de bezoekers de investering voor een herhaling van leadership mantra’s goed besteed. Heeft het congres voor de bezoekers de gewenste inspiratie opgeleverd? Voor Peter Dros in ieder geval wel. “De belangrijkste les vond ik dat je een duidelijke visie moet hebben op jezelf en andere mensen, vormgegeven in een set van duidelijke principes en leefregels (Giuliani, Covey). Vervolgens is het belangrijk te vertrouwen op je eigen talenten en inzichten en die durven inzetten (Welch).” Zelfs als je de boeken had gelezen, werkte de oppepper. Hubregtse van Vitatron: “Het hoogste goeroegehalte had voor mij Stephen Covey. Als je zijn werk niet kende, was je waarschijnlijk volledig afgehaakt.” Hans Achenbach, hr-manager bij Sara Lee: “De passie die de topmannen uitstraalden, werkt aanstekelijk. Ik vond het weer mooi om te horen hoeveel tijd Jack Welch besteedde aan beoordelingen en direct reports: 75 procent! Maar wat wil je ook als hr-man.” Simon Meester, commercial service manager bij Caterpillar, die met het managementteam uit Nederland aanwezig was: “We willen naar aanleiding van het congres meer zelf klanten bezoeken,

Vervolg van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.