Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker





Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]



Interview Arie Luyendijk: In de ban van de Indy (Vervolg)

verslavend is. Hij kondigt tijdens een persconferentie die dag aan, dat hij zijn eigen raceteam begint.
Arie: “Veel mensen denken dat wij racen omdat het gevaarlijk is. Nee. Ik race, omdat ik zo hard wil rijden als mogelijk is. En vanwege het competitie-element. Maar ik wil ‘s avonds ook gewoon bij vrienden op de koffie. Niemand rijdt hier rond met een deathwish.”

Junior, Jos en Tom


Een volledig seizoen wil hij niet meer racen. Vooral het vele testrijden [ver van huis] zal hij niet missen. Op zijn verlanglijstje staat nog een 24-uurs race van Daytona, samen met Arie junior. De Indy 500 wordt Arie’s enige race dit jaar. Daarnaast houdt hij zich bezig met televisie-verslaggeving en Luyendijk Racing, het team van zijn zoon. Arie junior [19] lijkt een veelbelovend talent en is net begonnen in Formule Ford 2000 [2 liter]. “Ik heb Arie jr. nooit gepusht om te gaan racen. Dit jaar zal hij contstant vooraan moeten rijden om het te kunnen redden en sponsors te blijven vinden.” En als het niet lukt? “Too bad, dan moet hij ergens anders een carrière in zien te vinden. Maar voor junior zie ik graag dat het zal lukken, want hij werkt hard. Het is zijn goal en droom om succesvol autocoureur te worden. Ik denk dat hij een goeie is.”
Toen Arie zelf jong was, mikte hij op een carrière in de Formule 1. Maar dat doel bereikte hij niet. “De autosport draait om sponsoring en het is mij nooit gelukt om genoeg geld bij elkaar te krijgen voor de Formule 1. Dat is soms wel eens frustrerend, maar that’s life in racing. Toen ik in de Verenigde Staten succes kreeg, heb ik de Formule 1 helemaal uit mijn hoofd gezet. Ik heb er nooit meer aan gedacht.”
Arie volgt, van afstand, de prestaties van Jos Verstappen in de Formule 1. “Nederlanders zijn altijd zo snel klaar met hun oordeel over de prestaties van Jos in de grindbak. Maar hij is een toprijder. Autoracen is een materiaalsport en Jos heeft nog niet met goed materiaal kunnen rijden. Verstappen reed vroeger gewoon vaak harder dan zijn materiaal het toeliet. Hij is een charger en wilde zichzelf bewijzen.” Over Tom Coronel zegt hij: “Het is ontzettend jammer dat hij geen deal heeft gekregen in de Formule 1. Hij is een goed voorbeeld van talent dat in de Formule 1 thuis hoort, maar dat vanwege mislukte sponsorcontracten zijn carrière misloopt. Nederland is dan net effe iets te klein. Had een groot Nederlandse bedrijf als Akzo, Philips of Heineken er voor een keer geld in gestoken, dan was alles anders geweest.”

Glamour


Voor de komende Indy races maakt Arie zich niet meer druk om sponsoring. “De naam Luyendijk is bekend,” zegt hij. In Amerika is Arie een beroemdheid. Hij was meerdere malen te gast bij talkshows [Letterman] en People magazine koos hem in 1992 tot één van de vijftig mooiste mensen. “Beter bij de vijftig mooiste, dan bij de vijftig lelijkste, zeg ik altijd maar. En ik ben best een beetje ijdel. De aandacht van fans is heel vleiend.”
Hoe het leven als celebrity is? “Ach, ik merk er niet zoveel van. In vliegtuigen mag ik altijd eerste klas zitten. Dat is wel prettig, want zelf zou ik daar nooit geld aan uitgeven. De meeste liefdadigheidbijeenkomsten zijn dodelijk saai en ik word alleen maar uitgenodigd om mijn naam. Dan blijf ik liever thuis bij mijn gezin.”
Thuis is voor Arie: Scottsdale, een plaats tegen Phoenix aangeplakt, zo’n veertig mijl van de racetrack. Hij woont weliswaar in een villawijk, maar ook hier ontpopt Arie zich als een nuchterende Hollander. “Iedereen denkt dat wij zo’n glamervol leven leiden. Maar wij moeten ook gewoon om half drie thuis zijn, als de kinderen uit school komen.”


ARIE’S HIGHLIGHTS


Nederlands kampioen Formule Ford Firestone 1973
Europees Kampioen Formule Ford
Europees Kampioen Formule Super Vee 1977
Amerikaans Formule Super Vee kampioen 1984

Gewonnen Indy Car races
1990 Indy 500
1991 Phoenix 200
1991 Nazareth 200
1996 Phoenix 200
1997 Indy 500
1997 Texas 500
1998 Las Vegas 500
Verder behaalde Arie in de Indy Cars nog 11 top 3 plaatsen, 17 top 5 plaatsen en 3 maal was hij de snelste in de kwalificaties, oftewel 3 pole positions.

Sportscar
1989; 12 Uren van Sebring
1998; 24 Uren van Daytona

Snelheidsrecords in Indy 500
Turbo
1 ronde: 237.498 mph
4 ronden: 236.986 mph

Non Turbo
1 ronde: 225.643 mph
4 ronden: 225.179 mph
500 mijl: 185.981 mph

Prijzengeld
Hoogste prijzengeld in één wedstrijd in 1997: $1.568.150.
Hoogste totale prijzengeld in 1997: $5.5 miljoen.


ARIE’S CV



Arie Luyendijk werd op 21 september 1953 geboren in Sommelsdijk en woonde in zijn jeugd zeven jaar in Kaapstad, Zuid-Afrika. Daar ging hij op negenjarige leeftijd voor het eerst naar autoraces. Zijn vader [Jaap] racete zelf in de competitie Lotus 7 en stimuleerde zijn zoon om zich ook in de autosport te storten. Terug in Nederland groeide Arie op met de raceauto’s in zijn vaders garage en leerde hij het racen op het circuit van Zandvoort. In 1973 won hij voor het eerst in de Nederlandse Formule Ford kampioenschappen. Vervolgens werd hij succesvol in de Super Vee klasse. In 1978 klom hij op naar de Formule 3 races en won één race in twee seizoenen. In 1983 vertrok hij naar de Verenigde Staten, waar hij werd gesponsord door Aat Groenevelt, een Nederlandse zakenman, die daar een succesvol kalfsvleesbedrijf had. Arie noemt Groenevelt zijn ‘vader in Amerika’. Onder zijn leiding begon hij aan een succesvolle carrière in de Indy races. Hij won twee keer de Indy 500 en racete ruim 20 miljoen gulden aan prijzengeld bij elkaar. Arie woont in Scottsdale, Arizona samen met zijn vrouw Mieke en hun vier kinderen Arie jr. [19], Maida [12] en tweeling Luca en Alec [7]. Naast racen houdt hij zich bezig met zijn boot, beleggen, tv verslaggeving en Luyendijk Racing, het team van zijn zoon Arie jr.

INTERNET
http://www.arieluyendyk.com
http://www.indyracingleague.com

Begin van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.