Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Management Team":

7 wijzen in het Oosten
Winst met het goede doel
Standplaats Detroit
Bijbelmarketing


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Chrysler omarmt on-Duitse Dieter Zetsche

19 oktober 2001 | Management Team

De fusie tussen Daimler-Benz en Chrysler bleek gewoon een overname. En tot overmaat van ramp parachuteerden de Duitsers ook nog eens een Duitse ceo bij Chrysler. Inmiddels wordt Dieter Zetsche door de Amerikanen op handen gedragen.

In mei 1998 zette het huwelijk tussen het Duitse Daimler-Benz en het Amerikaanse Chrysler de autowereld op zijn kop. Aan de wittebroodsweken kwam echter snel een einde toen de verwachte winst uitbleef en de aandeelhouders het vertrouwen verloren. De Amerikaanse divisie van DaimlerChrysler, producent van Jeeps en PT Cruisers, was in een neerwaartse spiraal beland. De jongste drie kwartaalcijfers gaven opgeteld een verlies van drie miljard dollar te zien. Op 17 november 2000 werd Dieter Zetsche de derde ceo in veertien maanden.
Dieter Zetsche werd de eerste buitenlander aan het hoofd van dit Amerikaanse bedrijf. Hij werd er argwanend ontvangen, niet in de laatste plaats omdat hij Duits was. “Twee Amerikaanse managers waren buitenspel gezet. De Duitse president-directeur van DaimlerChrysler, Jürgen Schrempp, had zojuist in een interview met de Financial Times de fusie een verhulde acquisitie genoemd. En nu kwamen ze ook nog fysiek het bedrijf overnemen,” vertelt David Cole van het Center for Automotive Research. “De moraal onder de werknemers was tot een dieptepunt gezakt.”
De Duitser wist snel orde op zaken te stellen. Nu, bijna een jaar later, noemen de werknemers hem een echte car guy en vergelijken de Amerikaanse kranten hem met hervormers als Jeanne d’Arc en Maarten Luther. USA Today noemt hem ‘de nieuwe held van de auto-industrie’. Zetsches eigen mening? “Jeanne d’Arc is op de brandstapel gestorven en Maarten Luther eindigde in de gevangenis. Ik denk dat real car guy het dichtst bij de waarheid ligt.”

Elandtest


Zetsche werkt zijn hele leven al in de auto-industrie. Hij begon vijfentwintig jaar geleden
als ingenieur bij Mercedes-Benz, om vervolgens het bedrijf nooit meer te verlaten. Hij zat in het managementteam in Brazilië en was directeur in Argentinië. De laatste jaren werkte hij op het hoofdkantoor in Stuttgart als hoofd verkoop en later als hoofd marketing.
Zijn zwaarste periode beleefde Zetsche tijdens de introductie van de Mercedes A-klasse. Het nieuwe model kantelde tijdens de Zweedse elandtest, waarbij beproefd wordt hoe de wagen zich bij een uitwijkmanoeuvre gedraagt. Zetsche was als ingenieur betrokken bij het ontwerp van de A-klasse en tijdens de crisis verantwoordelijk voor de marketing. Zetsche: “Op het moment dat je in de storm zit, vraag je je af of je er ooit uit komt. Nu is het een voorbeeldcase voor crisismanagement.” Het oplossen van het probleem kostte Mercedes-Benz meer dan 180 miljoen dollar.
Een van Zetsches grootste successen is de herstructurering in 1991 van DaimlerChrysler-dochter Freightliner Trucks in het Amerikaanse Portland. Bij zijn aankomst draaide het bedrijf bijna tien miljoen dollar verlies, na zijn vertrek is het jarenlang winstgevend geweest.
Tien jaar later is Zetsche weer terug in de Verenigde Staten. Deze keer op het hoofdkantoor van Chrysler, een bedrijf met een roemruchte en emotionele geschiedenis. Eind jaren zeventig had Chrysler grote problemen om het hoofd boven water te houden. De legendarische Lee Iaccoca zorgde er met hulp van de Amerikaanse overheid voor dat Chrysler zich weer bij de ‘grote drie’ van Amerika mocht scharen, samen met General Motors en Ford. In de jaren negentig ging het Chrysler voor de wind en werden spectaculaire modellen als Dodge Viper, Chrysler Le Baron en Prowler op de markt gebracht. Begin jaren negentig nam de bescheiden ingenieur Bob Eaton het roer over. Na een mislukte overnamepoging van grootaandeelhouder en casino-tycoon Kirk Kekorian, samen met ex-ceo Iaccoca, kreeg Eaton twijfels of Chrysler het internationaal zou gaan redden. Eaton leidde de fusie met Daimler-Benz in. Op 31 maart 2000 ging Eaton met vervroegd pensioen en salesmanager Jim Holden werd verantwoordelijk voor de Chrysler Group binnen DaimlerChrysler. Na de grote verliezen moest hij het veld ruimen voor Zetsche.

Duits accent


Zetsche is lang, heeft al vanaf zijn zestiende een karakteristieke ‘walrus’-snor en praat Engels met een Duits accent. Hij stelt zich bescheiden op. “Als mensen van het slechtste scenario uitgaan, dan is het relatief makkelijk om mee te vallen,” zegt hij over de positieve geluiden omtrent zijn management. “Ik denk dat mijn sterke kant is dat ik aan de ene kant geloof in teamwerk en het motiveren van werknemers, maar er aan de andere kant niet voor terugdeins om knopen door te hakken en beslissingen te nemen wanneer dat nodig is.” Is hij een tough guy? “Ik ben erg doelgericht. En ik ben bereid om de blame and the pain op me te nemen en te focussen op de grote lijn.”
Begin dit jaar kondigde Chrysler een verbeteringsplan aan van 3,9 miljard dollar. De komende drie jaar verdwijnen 26.000 arbeidsplaatsen, een inkrimping van 20 procent. De toeleveranciers zijn gevraagd om hun kosten met 5 procent te verlagen. In 2002 wordt 10 procent korting verlangd. Zes fabrieken moeten dicht.
Zetsche over zijn gevoelens tijdens de ontslagronde. “Je kan alleen naar de getallen kijken, of je kan de getroffene in de ogen kijken op de dag dat hij zijn spullen pakt. Als je deze persoonlijke ervaring extrapoleert tot hoge getallen, weet je dat je x-duizend keer de ervaring van de persoon die je in de ogen hebt gekeken op je geweten hebt. Het is zonder twijfel de moeilijkste verantwoordelijkheid in mijn baan.”

Coach


Zetsche eet samen met zijn werknemers in de kantine, wil geen ‘Herr Doctor’ genoemd worden en heeft geen speciale parkeerplaats. “Ik hou van interactie met mensen. Hoe mensen denken vind je niet in computers of rapporten die je leest.” Met deze nuchtere en open houding heeft hij de vakbonden voor zich kunnen winnen, een belangrijke partij in de Amerikaanse autowereld. Vakbondsleider Nate Gooden van de United Auto Workers zegt in USA Today: “De relatie met de werknemers is nog nooit zo goed geweest. Zetsche is een van de beste managers, die ik ooit heb gezien.” En Cole van het Center for Automotive Research voegt daaraan toe: “Hij is vooral anders dan mensen van een Duitse manager hadden verwacht. De werknemers verwachtten een koning, maar kregen een coach.”
De laatste kwartaalcijfers stemmen optimistisch. Chrysler leed 125 miljoen dollar verlies, ten opzichte van een verlies van 1,2 miljard in het eerste kwartaal. In de komende maanden moet Zetsche zijn vroeg verworven heldenstatus zien te prolongeren. In de Detroit Free Press zegt Christian Breitsprecher, een auto-analist bij de Deutsche Bank in Frankfurt: ‘Chrysler lijkt de gestelde doelen dit jaar te halen, maar ze hadden laag ingezet. Ze hebben de kosten goed kunnen drukken, maar het herstel hangt af van de ontwikkelingen in de automarkt’. Voor de terroristische aanslagen van 11 september werd voor het derde kwartaal een

Vervolg van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.