Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "EnergiePlus":

Crisis onder de zon
Milieurace
United Solar Systems


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Biodiesel krijgt stimulans in de VS

30 juli 2001 | EnergiePlus

Eind mei is in San Francisco het eerste benzinestation in de Verenigde Staten geopend dat biodiesel verkoopt. De energiecrisis in Californië stimuleert de markt voor duurzame brandstoffen. Jenna Higgins, woordvoerster van de Amerikaanse National Biodiesel Board: “Vorig jaar is er twintig miljoen liter verkocht. Dit jaar verwachten we 100 miljoen liter te verkopen.”

Biodiesel is in de Verenigde Staten grotendeels gemaakt van olie uit sojabonen. Het product wordt voornamelijk nog gebruikt in niche-markten. Daarbij moet dan worden gedacht aan voertuigen van de overheid, de nationale parken, scholen of recyclingbedrijven. Bij het vliegveld van San Francisco rijden bijvooorbeeld de shuttlebusjes op biodiesel. In onder andere de nationale parken Yosemite, de Everglades en Yellowstone maken tourbussen en boten gebruik van de brandstof.
Tot nu toe tankten zij bij privé stations. Het station dat nu in San Francisco, Californië, is geopend, is het eerste die pure biodiesel beschikbaar stelt voor het ‘publiek’. “Dit is een grote stap voorwaarts”, zei Joe Jobe, directeur van de National Biodiesel Board (NBB), bij de opening. “Biodiesel was al op verschillende plaatsen verkrijgbaar, maar dat wist niet iedereen. Dit zal een stimulans zijn. Op deze manier kunnen veel meer mensen kennis maken met biodiesel.”
Biodiesel is relatief nog een nieuwe industrie in de Verenigde Staten, maar het is volgens woordvoerster Jenna Higgens van de NBB een sterk groeiende markt. “In voornamelijk Californië bestaat strenge milieu-eisen. Biodiesel voldoet aan de voorwaarden van de regelgeving in deze zogenaamde Clean Air Act. Bovendien is voor het gebruik van biodiesel geen speciale auto nodig en hoeven nauwelijks aanpassingen aan de motor te worden gedaan. Daardoor is de brandstof vaak een goed alternatief voor overheden die aan de Clean Air Act moeten voldoen.”

Duurder


In principe kunnen alle dieselmotoren, ook met turbo, met diesel werken. Wel zijn er soms ombouwsets nodig, omdat biodiesel in bepaalde mate kunststoffen kan aantasten die in motoren worden gebruikt. Verder kan biodiesel probleemloos worden gemengd met gewone diesel. Rond ongeveer dezelfde periode dat het station in San Franciso openging, werd ook een station voor biodiesel in Sparks in de Amerikaanse staat Nevada geopend. Dit station biedt diesel aan, waarin 20 procent plantaardige olie is verwerkt. Deze brandstof is schoner dan gewone diesel en niet zo gek veel duurder, ongeveer 15 to 20 dollarcent per gallon meer. Een groot verschil met de pure biodiesel. “Puur kan de biodiesel tot drie dollar duurder zijn per gallon meer kosten dan conventionele brandstoffen. Dat is nog wel een hindernis. Maar de benzineprijzen stijgen op dit moment alleen maar, terwijl biodiesel steeds goedkoper wordt”, meent Higgens.
Tot nu toe wordt biodiesel in de Verenigde Staten nauwelijks gestimuleerd door middel van subsidies. Op dit moment is wetgeving in voorbereiding om de belasting op de brandstof te verlagen, maar het is nog niet duidelijk of deze wet wordt goedgekeurd. In het nationaal bio-energie programma worden producenten wel gestimuleerd om de productie op te voeren. In totaal kunnen ze 300 miljoen in subsidies ontvangen in de komende drie jaar.
De energiecrisis in Californië heeft het product een grote push gegeven. “Er wordt meer en meer rondgekeken naar alternatieve brandstoffen. Een ziekenhuis in Long Beach, Californië, gebruikt biodiesel als brandstof voor haar boilers. Ook recyclingbedrijven hebben interesse in het product”, aldus Higgens.
Milieugroepen zijn voorstanders van de brandstof. Teri Shore van de milieugroep Bluewater Network. “We hopen dat hierdoor de afhankelijkheid van buitenlandse olie afneemt. In plaats van boren in de Artic National Wildlife Refuge (waar Bush grote voorstander van is) moeten we ons richten op het verbouwen van soja-bonen.”
President George W. Bush is tot nu toe niet de grootste voorstander van hernieuwbare bronnen gebleken. Higgens zegt daarover: “In zijn energieplannen erkent hij het belang van biodiesel in de toekomst. Dat is bemoedigend. Maar hij heeft geen specifiek plan, dus we moeten nog maar afwachten.”

Europa


In Europa wint biodiesel aan populariteit in onder meer Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk. De diesel is voornamelijk gemaakt uit koolzaad of zonnebloemen. In Duitsland is bij ruim 900 benzinestations biodiesel te koop. Met de stijging van de brandstofprijzen is biodiesel in Duitsland goedkoper geworden dan minerale diesel. In 2000 werd zo’n 200 miljoen liter biodiesel geproduceerd. Het land kent geen brandstoftax op biodiesel.
In Nederland blijft het gebruik ervan nog beperkt tot experimenten. Eind mei werd wel bekend dat met ingang van volgend jaar het beroepsvervoer over de weg gebruik mag maken van accijnsvrije biodiesel. Tot die tijd geldt de vrijstelling voor milieuvriendelijke biodiesel alleen voor experimenten in recreatievaart en landbouw. Het experiment met de biodiesel in het beroepsvervoer duurt tot 2010, omdat anders investeringen in de aanpassing van de motor niet kan worden terugverdiend. Volgens Eric van den Heuvel van Novem is duidelijk dat het in de markt zetten van biodiesel moeilijker is, dan wordt gedacht. “De lange terugverdientijd maakt duidelijk dat de aanpassingen in auto’s niet atltijd gemakkelijk zijn en duur zijn.”
Volgens Van den Heuvel kleven er nog een aantal andere bezwaren aan biodiesel. “De CO2-reductie is lager dan men denkt, omdat door bemesting en oogsten het milieu ook wordt belast.” (Zie ook DE juni 2001, p. 38). Ook zijn er bij biodiesel problemen met stikstofoxide. De NOx-emissie is vaak nog hoger dan bij reguliere diesel. Robert Skinner, woordvoerder van het bedrijf World Energy dat biodiesel in de Verenigde Staten produceert, verdedigt de brandstof. “NOx is op zichzelf niet schadelijk. En biodiesel geeft veel minder emissie van zwavelverbindingen, koolmonoxide en koolwaterstoffen. De industrie werkt bovendien hard aan een toevoeging om Nox te verminderen.” Maar volgens Van den Heuvel is biodiesel niet de meest ideale duurzame brandstof voor de toekomst.“Er zijn betere alternatieven, waaronder waterstof. Mar belangrijker is dat er alternatieve brandstoffen op basis van cellulosehoudend organische grondstoffen zijn (ethanol uit biomassa of waterstof uit bijvoorbeeld biomassa) die betere prestaties leveren. Vanuit CO2-perspectief is de omschakeling van fossiele koowaterstofhoudende brandstoffen naar duurzame koolwaterstofhoudende brandstoffen al voldoende”, aldus Van den Heuvel.

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.