Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Intermediair":

Eerst je MBA halen, dan scheiden
Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
Mensen-chip
Ingevroren voor de eeuwigheid
Detroit autoshow
Groene auto´s doorstaan test
Naomi Klein -Intermediair
T-rex Sue


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

De ideale winkel

26 september 2001 | Intermediair

Winkeliers proberen met hightech snufjes klanten te lokken. Over de kersverse informatiezuil van de Bijenkorf, digitale prijskaartjes, bodyscanners en een display met hologrammen.

Bij binnenkomst van de winkel wordt je gezicht gescand voor identificatie. Kleding zoek je uit op een computer, waarbij je met behulp van touchscreens je keuze maakt. In de kleedkamer komt via een buis de uitgekozen kleding aangevlogen, waarna je op een plasmascherm jezelf in de nieuwe outfit kunt bewonderen. Vervolgens kun je met behulp van een digitale camera en e-mail aan je vrienden vragen hoe de kleding je staat.
Zo ziet de ‘winkel van de toekomst’ eruit, als we de standhouders op Global Shop mogen geloven, het congres voor de detailhandel dat begin dit jaar in Chicago werd gehouden. Maar volgens Ray Burke, hoogleraar aan de Universiteit van Indiana is dit beeld onzin: ‘Allereerst zijn klanten gehecht aan hun privacy en willen ze niet overal gescand worden. En stel je eens voor dat een mooie jurk in een buis gepropt de kleedkamer in komt? En waarom zouden spiegels door computerschermen moeten worden vervangen? Op zo’n manier vormt technologie alleen maar een extra barrière om te gaan winkelen.’
Burke richtte vier jaar geleden een centrum op dat zich volledig richt op consumentenonderzoek in relatie tot nieuwe technologie in winkels. Hij ziet zeker voordelen van nieuwe hightech snufjes, maar vindt dat er te weinig vanuit de klant wordt gedacht. ‘Mensen zijn alleen geïnteresseeerd in technologie wanneer winkelen er sneller, makkelijker en goedkoper door wordt.’
Burke baseert zijn uitspraken ondermeer op het onderzoek Creating the Ideal Shopping Experience, waarin ruim tweeduizend consumenten zijn ondervraagd over de acceptatie van huidige technologie in winkels en de wensen voor de toekomst. Hij presenteerde de resultaten op het congres Retail Systems, eind juni in Chicago.

Nerveuze winkeliers


‘De komst van internetwinkels maakt de traditionele winkeliers nerveus. Ze proberen daarom door innovaties klanten te lokken’, zegt Burke. ‘In steeds meer winkels verschijnen computers met internet. Maar daarop kan de klant alleen een kijkje nemen op de website van de winkelier, en dat kan hij thuis ook al, dat voegt niks toe. Winkeliers moeten op zoek naar de toegevoegde waarde van nieuwe technologie.’ Uit de onderzoeken van Burke blijkt dat klanten graag willen zien wat winkels in voorraad hebben. In de Verenigde Staten bieden grote boekenwinkelketens als Borders deze service. Je kunt op een computer kijken of en waar een boek zich in de winkel bevindt. Als een boek uitverkocht is, kun je het ook direct bijbestellen.In Nederland gebruikt de Bijenkorf computertechnologie om meer vaste klanten te krijgen met de nieuwe Bijcard-zuil. Met de Bijcard kunnen vaste klanten van de Bijenkorf sparen voor vliegtickets, extra voordeel in de winkel en korting op evenementen. De zuil heeft een computerscherm, waarop klanten na het invoeren van hun kaart persoonlijke aanbiedingen te zien krijgen. In de zuil is een detector ingebouwd: zodra een klant langsloopt, start een filmpje om de aandacht te trekken. Het concept is de afgelopen maanden in Utrecht getest en is deze maand in de grote filialen in gebruik genomen. Binnenkort worden de gegevens ook gekoppeld aan internet, zodat een klant ook thuis aanbiedingen op kan halen.

Pak op maat


Niet meer urenlang passen en toch een goed zittend pak; dat belooft de bodyscanner. Het concept: laserstralen die het lichaam scannen en een computer die de juiste maten bepaalt, zodat een kledingfabrikant het perfecte maatkostuum kan produceren. De driedimensionale bodyscanners die op de markt zijn, maken binnen enkele seconden een scan. Voor een zo goed mogelijke scan moet de klant daarbij zo min mogelijk kleding aan. Een van de pioniers op het gebied van bodyscanners in Nederland is Possen.com. Ruim een jaar geleden opende het bedrijf in Amsterdam haar deuren, waar klanten met behulp van een scanner een pak op maat aangemeten krijgen. In de winkel hangen voorbeeldpakken en met behulp van computers kunnen verschillende variaties worden samengesteld. ‘Als een klant eenmaal is ingescand, kan hij voortaan via internet bestellen met zijn “digitale tweeling”,’ vertelt eigenaar Bas Possen. ‘We staan met een been in de analoge wereld en met een been in de digitale.’ Volgens Possen zijn Nederlandse consumenten enthousiast. Binnenkort opent het bedrijf ook een dameszaak en een vestiging in Antwerpen, en sinds september vorig jaar toert een truck door Duitsland en Nederland, die is uitgerust met een bodyscanner. Daarmee bezoekt Possen ook grote klanten, zoals de universiteit Nijenrode, waar het een traditie is dat nieuwe studenten een pak aanschaffen. In september staat de truck drie weken op het terrein van de universiteit, zodat de nieuwe lichting studenten zich een pak kan aan laten meten. De bodyscanner heeft de Amerikaanse consument (nog) niet echt voor zich weten te winnen. In San Francisco staat in een megastore van Levi’s een scanner, maar die dient voornamelijk als gadget. Twee Amerikaanse bedrijven die scanners exploiteerden zijn het afgelopen jaar failliet gegaan. Volgens Burke slaat de technologie in de VS niet aan, omdat de investeringskosten voor winkels te hoog zijn. Daarnaast hebben veel Amerikanen er moeite mee dat ze zich voor een bodyscan moeten uitkleden, en zijn ze bang voor schending van hun privacy.

Knipperend scherm


In de supermarkt wil de klant snel te kunnen betalen. Om hem daarmee van dienst te zijn, lanceerde Albert Heijn al begin jaren negentig als allereerste de handscanner. Deze scanner is gemonteerd aan een winkelwagentje en de klant kan er de streepjescode van boodschappen mee lezen. De prijs wordt in het geheugen van de scanner opgeslagen. Eenmaal bij de kassa rekent de klant het totaalbedrag af dat de scanner aangeeft. De artikelen hoeven niet meer over de kassaband. Vanwege de hoge investeringskosten past Albert Heijn dit zelfscansysteem nu

Vervolg van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.