Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Intermediair":

Eerst je MBA halen, dan scheiden
Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
Mensen-chip
Ingevroren voor de eeuwigheid
Detroit autoshow
Naomi Klein -Intermediair
De ideale winkel
T-rex Sue


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

De test in de praktijk: de laatste miles naar Las Vegas in een hybride Honda

Groene auto´s doorstaan test

1 februari 2002 | Intermediair

Autoraces blijken een stimulans om schone aandrijfsystemen te ontwikkelen. Zestig auto´s aangedreven door alternatieve brandstoffen toerden eind oktober van Los Angeles naar Las Vegas.

Na het omdraaien van de sleutel blijft de Honda Insight stil. Om energie te besparen staat de motor bij stilstand op ´standby´. In de eerste versnelling begint de motor zachtjes te zoemen. Bijna geruisloos zoeft de wagen door het Californische landschap.
De Honda Insight, een hybride auto aangedreven door elektriciteit en benzine, was een van de auto´s die meereed tijdens de ”Michelin Challenge Bibendum”. Tijdens deze tocht van Los Angeles naar Las Vegas werden zo´n zestig auto´s werkend op alternatieve brandstoffen in de praktijk getest. De Michelin Challenge Bibendum werd in 1998 voor de eerste keer georganiseerd in Frankrijk vanwege het honderdjarig bestaan van Bibendum, de naam van de mascotte het Michelinmannetje. De tocht groeide uit tot een jaarlijkse presentatie van ”groene” autotechnieken en vond dit keer voor het eerst in de Verenigde Staten plaats.
Tijdens de tocht dalen we eerst af in de El Cajon vallei en moeten we vervolgens ruim 1400 meter klimmen bij hoge temperaturen. Niet ver hier vandaan ligt Death Valley, waar regelmatig temperaturen tussen de veertig en vijftig graden Celsius worden gemeten en daarom de uitverkoren plek voor de auto-industrie is om de temperatuursbestendigheid van hun prototypes te testen. De Honda Insight, die onlangs uitgeroepen is tot de schoonste auto van het jaar 2001, haalt met gemak een snelheid van 120 kilometer per uur.
De stoet auto´s uit de stal van General Motors, Ford, DaimlerChrysler, BMW, Honda, Toyota, Nissan en Audi zag er niet veel anders uit dan het dagelijkse verkeer op de lange weg door de Mojave woestijn. Er was echter een groot verschil; deze auto´s reden niet alleen op benzine, maar op waterstof, elektriciteit, biodiesel, zonnebloemolie of aardgas.

Marktkansen


Tijdens de Challenge Bibendum reed geen auto mee die werd aangedreven door zonne-energie. Met deze ”brandstof” behaalde de Nederlandse zonnecelauto Nuno recentelijk een eerste plaats in een andere milieurace voor auto´s, de World Solar Challenge in Australië. Om zonnecellen als aandrijfkracht te gebruiken is een groot plat oppervlak nodig. Het is met het huidige design van auto´s (nog) geen reeële optie om zonnecellen te plaatsen op commerciële voertuigen.
Toch wordt zonne-energie al wel ingezet in de auto-industrie, maar dan als energiebron om waterstof te extraheren uit water door middel van elektrolyse. Waterstof, waarmee een brandstofcel wordt aangedreven, wordt gezien als een van de meest kansrijke brandstoffen voor de toekomst.
De fabrikanten gaven tijdens de milieurace in Californië de meeste marktkansen aan de brandstofcel, waarin door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof elekriciteit wordt opgewekt. Edouard Michelin, directeur van Michelin en achter-kleinzoon van de oprichter: ´Vorig jaar reed er maar één wagen met een brandstofcel mee, deze keer waren er zes auto´s en zelfs een bus (de ZEbus) met een brandstofcel.´
Alleen de brandstofcel-aangedreven Opel Zafira reed de gehele tocht uit, zo´n 400 kilometer. Het zal volgens de meeste deelnemers nog even duren voordat voertuigen, waarin een brandstofcel is ingebouwd, in grote getalen op de weg te vinden zijn. De brandstofcel is nog te zwaar, de ontwikkelkosten zijn hoog en er zijn nauwelijks mogelijkheden om waterstof te ´tanken´, waarvoor een geheel nieuwe infrastructuur moet worden aangelegd. Een aantal fabrikanten, is bezig om een brandstofcel te ontwikkelen die via een ”reformer” waterstof maakt uit methanol. DaimlerChrysler denkt in 2004 een personenwagen met brandstofcel, die op methanol rijdt, op de markt te zetten.
Maar zolang de brandstofcel nog niet marktrijp is, is de auto-industrie genoodzaakt ook andere zuinige initiatieven te onderzoeken. De tocht was daarom niet alleen een testcase voor technieken die pas in de verre toekomst beschikbaar zullen zijn. De helft van de wagens is al op de markt verkrijgbaar, zoals de eerder genoemde Honda Insight. Nissan reed mee met de Sentra Clean Air, waarin een benzinemotor is gebouwd die bijna emissieloos is. Toyota´s Prius is een van de eerste hybride voertuigen die wereldwijd wordt verkocht. En Audi voltooide de tocht met een zuinige diesel.
Een van de belangrijkste drijfveren voor de industrie om zuinige auto´s te ontwikkelen is de regelgeving, die de Amerikaanse staat Californië heeft afgekondigd. In 2003 moet twee procent van de auto´s die op de markt verschijnen emissieloos zijn. Dat zijn ongeveer 4000 wagens. Op dit moment voldoen alleen elektrische auto´s aan deze regelgeving, maar de autofabrikanten kunnen ook ´punten´ verdienen met het op de markt zetten van andere zuinige types. Een groot deel van de verkochte auto´s moet in 2007 ook voldoen aan de lage emissiestandaarden, zoals de verscherpte Ultra Low Emission Vehicle Standard (ULEV) of de Super Low Emission Vehicle Standard (SULEV).

Voorbereidingen


´De organisatie van de Michelin Challenge Bibendum keek raar op toen wij met onze dieselmotor aankwamen om mee te doen aan een milieurace´, vertelt Paul Tennison, Development Engineer bij Ford lachend. ´Diesel is namelijk niet de meest schone brandstof. Maar vooral in Europa rijden nog veel auto´s op diesel, waardoor een zuinige dieselmotor veel milieuwinst oplevert.´ De afgelopen maanden werkte Tennison met een team van drie mensen aan een schonere dieselmotor die voldoet aan de ULEV-standaard.
Westport Innovations, ontwikkelaar van motoren, was de enige deelnemer met een prototype dat niet alleen aan de race meedeed, maar ook naar Californië was gereden. Het team legde vanuit Vancouver 2281 kilometer af, voordat het testmodel op vloeibaar aardgas aan de tocht begon. Volgens woordvoerder Alan Bayless bespaarde de wagen tijdens die tocht 31 procent aan brandstof. ´Het grootste probleem was de mogelijkheid om te tanken. Op dit moment rijden in de Verenigde Staten voornamelijk enkele auto´s van de overheid -zoals postwagentjes- al op aardgas. We hadden een gedetailleerde kaart getekend van locaties waar deze wagens gestationeerd zijn en waar ook tankstations waren. Daarnaast reed een kleine pick-up truck mee, met een tankmogelijkheid voor extra aardgas.´
Alleen al voor de bouw van het prototype is 60 miljoen dollar en 5 jaar ontwikkeltijd geïnvesteerd. Volgens Bayless was de Challenge Bibendum een uitstekende impuls op weg naar commercialisering. Na de race is de auto doorgereden naar het Ford hoofdkantoor in Dearborn, Michigan en op dit moment wordt het model getest in Engeland, waar hij mogelijk in productie gaat.
Ron Gilland werkt bij het Ford Fuel Cell demo Program, waar driehonderd mensen bezig zijn met de ontwikkeling van brandstofcellen. ´Als voorbereiding hebben we begin oktober de auto met brandstofcel 24-uur laten rijden op een testbaan in Michigan. We haalden een snelheid van zo´n 100 kilometer per uur en reden in totaal bijna 2240 kilometer´, vertelt Gilland. ´De uithoudingstest was het sein dat we aan deze milieurace konden meedoen.´ De Ford FCV is een van de twee demonstratiemodellen die Ford heeft met een brandstofcel. De wagen is in een truck naar Californië gebracht. Er zijn (ook) nog geen mogelijkheden om waterstof te tanken, zodat in de vrachtwagen een compressor met waterstof aanwezig is.
BMW heeft niet veel extra voorbereidingen getroffen voor de deelname met hun BMW 750 hL, waarin een interne verbrandingsmotor aangedreven wordt door waterstof. Thomas Dietsch van de research-afdeling: ´Ik ben al zes maanden niet thuis geweest. We zijn bezig met een promotietour en zijn al in Dubai, Brussel, Milaan en Tokyo geweest. We geloven in waterstof als brandstof voor de toekomst en willen daar de rest van de wereld van overtuigen.´

Celebrity-power


Een andere promotor van waterstof was Dennis Weaver, de 77-jarige acteur die bekend is van de politieserie Sam McCloud. Hij noemde zijn deelname de ´Drive for Life´, omdat hij hoopt dat zijn kleinkinderen ook nog mogen genieten van een schoon milieu. ´Ik ben een groot voorstander van waterstof, maar zolang er nog geen commerciële voertuigen met deze brandstof beschikbaar zijn, moeten we andere alternatieven bekijken. De consument kan hier zien dat er al genoeg groene auto´s op de markt zijn.´ Hij zet zich in voor het milieu met het instituut ”Ecolonomics”. Over de naam, zegt hij: ´Je spreekt iedereen aan als je het hebt over economische winstgevendheid. En de grootste uitdaging voor de auto-industrie is dan ook om auto´s die milieuzuinig én commercieel aantrekkelijk zijn.´
Volgens de organisatie was de Challenge Bibendum een promotie voor ´clean-green technology´. De autofabrikanten noemden de race vooral een belangrijke ontmoetingsplaats. Tijdens de tocht werden de auto´s vergeleken en getest op acceleratie-, remvermogen, geluid en emissie-uitstoot. ´We willen graag de technologie van anderen aanschouwen en weten waar we staan ten opzichte van onze concurrenten´, vertelt Dietsch van BMW. Bij de uitreiking van de prijzen klonk dan ook een zucht van teleurstelling door de zaal, toen niet duidelijk werd welke auto als energiezuinigst uit de bus kwam. Edouard Michelin verklaarde: ´We roepen iedereen uit tot winnaar, want iedereen wint als er schonere auto´s worden geproduceerd.´

Kader
Je hoeft niet te wachten op de marktrijpheid van de brandstofcel of de vercommercialisering van de zonnecelauto om een auto te kopen die minder schadelijk is voor het milieu. De American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE) publiceert ieder jaar een boek met daarin de milieu-resultaten van auto´s die op

Vervolg van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.