Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker





Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Het blinde geloof van Jeff Bezos

4 december 2000 | Quote

Vijf jaar pionieren op het internet leverde nog geen cent winst op. Amazon.com heeft een schuldenlast van 2,1 miljard. Hoe lang houdt oprichter Jeff Bezos het nog vol?

Op een heuvelrug aan de rand van de Amerikaanse stad Seattle torent het hoofdkantoor van Amazon.com hoog boven alle gebouwen uit. De garage, waar oprichter Jeff Bezos ooit begon, is vervangen door een kolossaal kantoorpand. De zon schijnt. Een gouden gloed kleurt het gebouw. In de gigantische aankomsthal staat een skelet van holenbeer, die Bezos bij de opening van zijn veilingsite voor 40.000 dollar op de kop wist te tikken. Verder is het sober ingericht. In kleine kamertjes van twee bij drie meter, is nauwelijks ruimte voor twee werkplekken. IJverig werkt iedereen achter bureaus, gemaakt van oude deuren; een nostalgisch overblijfsel uit de begindagen, toen Bezos uit kostenoverwegingen zelf zijn bureaus in elkaar timmerde. Bij de espressobar staan enkele internetprogrammeurs geanimeerd te praten.
De sfeer bij Amazon.com staat in schril contrast met de nerveuze stemming op Wall Street. Speculanten roepen dat ze de bodem van de schatkist zien. Het gevolg is een dramatische keldering van de koersen. De vraag is of de twijfels van beleggers ‘s werelds grootste internetwinkel eronder krijgen.

Nerd


Om half tien ’s ochtends rijdt een Volvo stationwagen, met Bezos achter het stuur, de oprijlaan op. ‘Ik heb nog even gespeeld met mijn zoontje’, meldt hij. In plaats van de lift te nemen, loopt hij de zes verdiepingen naar zijn kantoor. Hij werkt aan zijn conditie. De kleine kalende man, die wel iets weg heeft van acteur Kevin Spacey, is gekleed in een blauwe blouse en grijze bandplooi broek. ‘Ik ben en blijf een nerd’, typeert de 36-jarige Bezos zichzelf bij aanvang van het gesprek. Een vergelijking met die andere nerd uit Seattle is snel gemaakt. ‘Maar’, zo benadrukt ook Bezos, ‘Microsoft heeft zijn plaats in de nieuwe economie al lang veroverd. Amazon is net begonnen aan het eerste hoofdstuk. De eerste bladzijde kan nauwelijks geschreven worden.’ Bezos gaat rechtop zitten en een ongegeneerde lach buldert naar boven. Wereldberoemd zijn die lachuitbarstingen inmiddels. Net als zijn nietszeggende antwoord op de meestgestelde vraag van het afgelopen jaar: wanneer zal Amazon.com winst opleveren? ‘Wij geloven op de lange termijn in winst.’ Bezos lacht lastige vragen schuddenbuikend weg en maakt graag complimenten. ‘Wat is de kracht van mijn lach? Ha, Ha, wat een leuke vraag. Het is eigenlijk net zoiets als mismaakt zijn, iedereen valt het direct op.’
Mede dankzij deze eigenschappen is hij de perfecte reclame voor zijn eigen bedrijf. Zijn meest gebruikte term customer centric, is al regelmatig verbasterd tot media centric.
‘Het gaat mij niet om roem of macht’, zegt Bezos, gevraagd te kiezen tussen één van de twee. ‘Mijn motivatie haal ik uit het feit dat anderen afhankelijk van mij zijn. Op dit moment is dat makkelijk, omdat er duizenden investeerders zijn die op mij rekenen.’ Sommige analisten beweren dat Amazon.com zonder Bezos al lang opgegeven zou zijn door de investeerders, maar Bezos spreekt dat nadrukkelijk tegen. ‘Amazon is al lang veel, veel groter dan Jeff Bezos.’ Het gezicht van Amazon.com is volgens de recente aandelenkoersen zo’n 2,6 miljard dollar waard. Zijn geesteskind (in topdagen 60 miljard) ongeveer 7,5 miljard.

Earth’s biggest


Bezos had niet altijd een paleis als hoofdkantoor en kreeg recentelijk pas de titel ‘koning van de ecommerce’ door Time magazine, die hem in 1999 tot man van het jaar kroonde. Zijn eerste werkervaring bestond uit het kloppen van 200 eieren op zaterdagmorgen bij de lokale McDonalds vestiging. Zomers werkte hij op de ranch van zijn opa in Texas, waar hij ondermeer stieren castreerde. Hij studeerde aan de prestigieuze universiteit Princeton, rondde zijn studie elektrotechniek en informatica cum laude af, en belandde op Wall Street bij effectenmakelaar D.E. Shaw. Daar moest hij het nieuwe medium onderzoeken: ‘Ik ontdekte dat het internet met 2300 procent per jaar zou groeien. Dat was mijn wake up call.’ In 1994 startte Bezos vanuit zijn garage in Seattle met de online verkoop van boeken. Drie jaar later runde hij een beursgenoteerde onderneming. Amazon werd de grootste internetverkoper ter wereld, met één Amerikaanse en drie internationale websites, en 7600 werknemers.
Het bedrijf verkoopt allang niet meer alleen boeken online, maar ook cd’s, speelgoed, keukenspullen of gereedschap. Amazon werkt samen met supermarkt Grocery.com, dierenwinkel Pets.com en speelgoedzaak Toys-R-us. En sinds kort -in samenwerking met Greenlight.com- zijn zelfs auto’s op de site te vinden. Bezos wil Earth’s biggest winkel op internet runnen, voor bijna alles wat er te koop is: ‘Alles behalve levende dieren (wel goudvissen) en wapens.’
Maar Bezos heeft één groot probleem. Met de groei rijzen de investeringen de pan uit. Sinds 1997 hebben investeerders 2,8 miljard dollar in Amazon gepompt, tegen een omzet van 2,9 miljard. Het vertrouwen bij de beleggers op Wall Street brokkelde de afgelopen maanden langzaam af. Vorig jaar noteerde de internetgigant een verlies van 700 miljoen dollar. De recente kwartaalcijfers geven aan dat de schuldenlast van 1,5 miljard dollar eind 1999 is opgelopen tot 2,1 miljard.
In juni verscheen een vernietigend rapport van Ravi Suria van Lehman Brothers over het opraken van de tegoeden van Amazon. De koers van de aandelen daalde drastisch. Na een hoogtepunt van 113 dollar in december schommelt het aandeel Amazon op het moment van het schrijven van dit artikel rond de 21 dollar. De cijfers spreken boekdelen, maar Bezos speelt zijn eeuwige optimistenrol. Zijn credo: ‘We kijken niet naar aandelenkoersen, want wij praten over een investeringsperiode van tien jaar.’ Hij lacht hard. ‘Het enige dat voor ons telt, is dat we nog 908 miljoen dollar in kas hebben.’

Kaartenhuis


Dan Good, analist bij Merril Lynch, denkt dat het aandeel Amazon de komende zes maanden een jojo blijft, mede afhankelijk van graadmeter Nasdaq. Desondanks is hij mild: ‘Amazon.com zal succesvol zijn op de lange termijn. Ik verwacht nog steeds een omslag in het vierde kwartaal van 2001.’ Maar analist Suria denkt dat investeerders Bezos spel niet lang meer mee zullen spelen. Hij zegt in zijn rapport: ‘Amazon houdt het in het meest gunstigste scenario nog tot begin 2001 uit. De dag van afrekening komt wanneer Amazon leveranciers van de kerstinkopen moet betalen en geen investeerders meer mee krijgt.’
En alles draait om investeerders in de dotcomwereld. Er is veel geld nodig om klanten te lokken en een website op te zetten. Naast Amazon zijn ook de andere “etailers”, die Bezos gretig na-apen, daar genadeloos achter gekomen. Niet iedereen heeft de kasreserve van Bezos. In Europa zijn webwinkel Boo.com en kledingbedrijf Dressmart.com onlangs van het web verdwenen. Bij andere internetbedrijven, zoals CNN en internettijdschrift Salon.com, vielen ontslagen. Ook Amazon zelf bleef niet ongedeerd en moest in januari voor het eerst 150 werknemers ontslaan. Hoewel Bezos beweert dat het bij deze ontslagronde zuiver om efficiency redenen te doen was. Een tweede klap kwam met het faillissement van internetpartner meubelwinkel Living.com.
Aanvankelijk was Bezos’businessmodel helder. Een internet-retailer hoeft niet te investeren in voorraden of in een distributiecentrum. Producten worden rechtstreeks uit de fabriek naar de klant gestuurd. De consument betaalt twee dagen na bestelling al met zijn creditcard en Amazon hoeft de rekening pas een maand later te betalen. Dat levert een flinke rente op. De kleine winstmarges (normaal 2 procent) in de boekenwereld werden zo ruimschoots gecompenseerd.
Het werkte zolang het bedrijf klein was en het bij boeken bleef. Zijn motto Get Big Fast is de oorzaak van zijn problemen. Bezos kon niet meer zonder distributiecentra; daarin investeerde hij alleen in 1999 al 300 miljoen dollar. Kritische analisten roepen nu dat Amazon niets meer is dan een gewone retailer, een bedrijfstak, waarin grote concurrerende retailers (bijvoorbeeld Wal Mart) veel meer ervaring hebben en de winstmarges te klein zijn om te overleven. Seema Williams van Forrester Research: ‘We denken dat een fysieke winkel cruciaal is voor succes op de lange termijn. Toys-R-Us als partner is een goede zet van Amazon, omdat ze daarmee met een voet binnen staan in de conventionele retailwereld.’
Ook andere kitiek stapelt zich op. Bijvoorbeeld over de privacygevoeligheid

Vervolg van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.