Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker





Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Het blinde geloof van Jeff Bezos (Vervolg)

van de gegevens, die Amazon van de webbezoekers heeft verzameld. En de concurrentie op prijs. Eind september betichtte de Washington Post het bedrijf van “dynamic pricing”; een methode waarbij bestaande klanten meer zouden betalen dan nieuwe klanten.

23 miljoen klanten


Amazon begint steeds meer op een kaartenhuis te lijken. Hoeveel kaartjes kunnen er nog uit worden gehaald, voordat de boel in elkaar stort? Tot nu toe lijkt Bezos de doemdenkers telkens een stap voor te blijven. Op het moment dat de kleine winstmarges in de boekenmarkt werden bekritiseerd, ging hij uitbreiden naar andere markten. Toen hij niets meer dan een gewone retailer werd genoemd, richtte hij een digitaal veilinghuis in en een plaats waar kleine handelaren elkaar in vraag- en aanbod kunnen vinden.
Bezos houdt met een blij gezicht vol dat Amazon een florissante toekomst tegemoet gaat. ‘In mei van dit jaar hoorde je de ene dag alleen maar mooie dingen over ecommerce, een dag later het tegenovergestelde. Negatief voor de wijze waarop mensen over Amazon.com dachten, maar niet voor de verkoop’, zegt Bezos wapperend met de omzetcijfers, 578 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal. Hij praat niet over de verliezen: 600 miljoen. Of dat de omzet maar 1 procent hoger is dan het eerste kwartaal, terwijl 7 procent groei werd verwacht.
‘Pioniers hebben supporters en tegenstanders. De kritiek spitst zich altijd toe op het bussinesmodel, maar nooit op de ervaring die wij hebben met consumenten.’ Bezos werpt zijn grootste kracht in de strijd: hij beschikt over een klantenbestand van 23 miljoen gebruikers. Al is het een druppel op een gloeiende plaat, de verkoop van dit bestand, leverde hem een kleine kapitaalinjectie op. Drugstore.com (drogist) betaalt Amazon 105 miljoen dollar over drie jaar voor de klantengegevens. De recente deal met Greenlight.com (autoverkoop) is 82,5 miljoen waard, verspreid over vijf jaar.

Religie


‘Wie bij Amazon werkt, gelooft in het bedrijf’, preekt Bezos, om er euforisch aan toe te voegen: ‘We are on a mission.’ Amazon lijkt soms meer op een religie dan op een bedrijf. Bezos meent dat de manier van kleden (casual) of de mogelijkheid om je hond naar kantoor mee te nemen bijdraagt aan het Amazongevoel. Verder noemt hij nog de “Just-do-it-Award”, die uitgereikt wordt aan initiatiefrijke medewerkers. Zijn eigen blinde geloof onderstreept Bezos, naar eigen zeggen, omdat hij “slechts” voor 25 miljoen dollar aandelen cashte. Hij hield 35 procent binnen het bedrijf.
Maar geloof blijkt niet voldoende. Naast gelovers, heeft hij keiharde doeners nodig. Bezos heeft geen moeite om mensen met de juiste ervaring voor zijn expansieplannen, bij zijn concurrenten weg te halen. Zoals Warren Jenson van General Electric, Joseph Galli, veteraan bij Black&Decker en Jimmy Wright van Wal Mart, verantwoordelijk voor het opzetten van een nieuw verzend- en distributiesysteem. De laatste twee zijn overigens alweer vertrokken bij het bedrijf. Het gerucht gaat dat internetdistributie voor Wright te hoog gegrepen was. Amazon voert “persoonlijke redenen” aan, de oud-medewerkers zwijgen als het graf.
Bezos nieuwste “aanwinst” is Diego Piacentini, een Italiaan, die 13 jaar bij Apple Europa werkte. Hij is sinds maart general manager international operations. Piacentini kan het niet laten om, met een grote grijs op zijn gezicht, een Nederlandse journaliste de mooiste belevenis van zijn afgelopen jaar te vertellen: ‘Het moment dat Italië van Nederland won met de penalty’s.’ Maar hij wil niet ingaan op communicatie- of cultuurverschillen, die hij aantreft bij de verschillende vestigingen. Hij houdt niet van stereotypering.
In Den Haag werd in maart een supportcentrum geopend. Amazon runt een website in Engeland (.uk) in Duitsland (.de) en sinds vorige maand ook in Frankrijk (.fr). ‘Er is een enorm potentieel. Er zijn meer dan 160 miljoen Franssprekende mensen in de wereld’, meent Piacentini. Voor het gemak wordt even vergeten dat slechts 1% van de Fransen op dit moment online inkopen doet en dat de menig Franstalig land nog lang niet aan internet toe is. De overheidsregels in veel Europese landen is de uitdaging. In Frankrijk is het bijvoorbeeld verboden om boeken met meer dan vijf procent korting aan te bieden. ‘Het is goed dat Amazon een Europeaan als internationaal manager heeft aangenomen’, vindt Piacentini. ‘Amerikaanse werknemers begrijpen er niks van dat een overheid een vaste boekenprijs kan instellen.’

Verrekijker


Het succes van de internationale expansie is volgens analist Good van Merril Lynch één van de peilers voor de toekomst van Amazon.com. Evenals de wijze waarop de pasingerichte distributiecentra zullen werken. Williams van Forrester noemt daarbij nog het vertrouwen van de 23 miljoen klanten.
De kerstperiode is de eerstvolgende graadmeter. Vorig jaar kreeg Amazon.com als een van de weinige internetwinkels op tijd de kerstkado’s bij de klant. Bezos zal zelf het grootste proefkonijn zijn. Zijn kamer staat nu al vol met dozen van pakketdiensten. Hij is een fervent aanhanger van zijn eigen internetsites en met glinsterende ogen spreekt hij over zijn laatste aanwinst, een verrekijker van Canon. Of hij daarmee in de toekomst wil kijken? Hard gelach, want over toekomstplannen wil Bezos niets zeggen.Volgens hem met een reden. ‘We zijn veel doodlopende wegen ingeslagen, waardoor we veel kosten hebben gemaakt. Ook traditionele winkels zijn het web aan het ontdekken. Laat onze concurrenten zelf hun fouten maar maken.’

INTERNET
http://www.amazon.com

Begin van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.