Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Intermediair":

Eerst je MBA halen, dan scheiden
Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
Mensen-chip
Ingevroren voor de eeuwigheid
Groene auto´s doorstaan test
Naomi Klein -Intermediair
De ideale winkel
T-rex Sue


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Detroit autoshow: groene autofabrikanten

7 februari 2002 | Intermediair

Milieuvriendelijke auto’s: paradox of synthese? Op de North American International Autoshow, die begin januari in Detroit werd gehouden, werden de nieuwste schone modellen gepresenteerd. Met de introductie van een schone terreinwagen stevenen de Amerikaanse autofabrikanten af op een “groen” imago.

Van 8 tot 18 februari 2001 zullen in Amsterdam op de AutoRai weer de nieuwste prototypes staan glinsteren. Een deel wordt overgevlogen uit de Verenigde Staten, waar net een van de grootste autoshows, de North American International Autoshow (NAIAS), achter de rug is. En het klinkt tegenstrijdig in relatie tot auto’s, maar milieu was een belangrijk aandachtspunt op deze show, die van 13 tot en met 21 januari in de Amerikaanse stad Detroit, Michigan, werd gehouden.Vooral de Amerikaanse fabrikanten lieten zich van hun beste kant zien.
De nadruk lag op de introductie van schone Sport Utility Vecicles (SUV’s). Zowel Ford als General Motors presenteerden op de Detroit autoshow een SUV met een hybride aandrijving, een benzine- en elekrotmotor. Een SUV, een luxe 4x4 terreinwagen vergelijkbaar met de in Nederland verkochte Jeep Grand Cherokee, is tot nu toe het bestverkochte én het meest CO2-producerende voertuig in Amerika. Dit komt mede door de soepele regelgeving ten aanzien van deze populaire auto. De SUV hoeft tot 2009 in de Verenigde Staten aan minder strenge emmissie-eisen te voldoen; hij is gemiddeld 20 procent minder efficiënt in energieverbruik en mag meer vervuilende gassen uitstoten dan een personenauto. Een SUV, waarin een hybride motor wordt gebouwd, zal volgens de fabrikanten 20 tot 35 procent efficiënter zijn in energieverbruik. Ook zal de uitstoot sterk verminderen. De Amerikaanse autofabrikanten lijken met de introductie van de hybride prototypes een serieuze omslag te maken richting een schonere industrie.
‘Alle bedrijven, dus ook de autofabrikanten, kunnen tegenwoordig niet meer zonder een groene strategie. Milieu is goed voor het imago’, meent David Cole, directeur van het Center for Automotive Research (CAR). Cole was tot voor kort professor in de autotechniek aan de Universiteit van Michigan en volgt de auto-industrie op de voet. Hij adviseert onder andere de zogenoemde “grote drie”: Ford, General Motors en DaimlerChrysler. Cole: ‘De beschikbaarheid van nieuwe technieken is een belangrijke stimulans voor de autofabrikanten om duurzame auto’s te ontwikkelen. De auto-industrie probeert te concurreren door technologisch vooruitstrevend te zijn.’

Regelgeving


Met duurzame auto’s worden auto’s bedoeld, die gebruik maken van alternatieve brandstoffen, zoals elektriciteit of waterstof. Zo bestaat er de elektrische auto, die kan worden opgeladen aan het stopcontact. Elekrische auto’s worden al verkocht, maar de meeste fabrikanten in de Verenigde Staten zien geen toekomst in deze technologie. De auto-industrie leverde de afgelopen maanden een vergeefs gevecht tegen regelgeving voor een hogere productie van elektrische auto’s.
Californië loopt in de Verenigde Staten voorop ten aanzien van milieu-wetgeving voor voertuigen. Op 25 januari kwam de California Air Resources Board (CARB) bijeen om de Zero Emission Vehicle (ZEV) Mandate onder de loop te nemen. De CARB besloot de regelgeving voor twee procent emissieloze voertuigen in 2003 niet te versoepelen. Alleen elektrische auto’s voldoen op dit moment aan de strenge eisen. Dit betekent dat er minimaal 4450 elektrische auto’s in 2003 in Californië moeten worden verkocht. Dat aantal moet in 2018 tot 50.000 zijn opgelopen. De CARB denkt dat de regelgeving zal leiden tot massa-productie in de gehele Verenigde Staten, waardoor nieuwe technieken zullen verbeteren en beter betaalbaar worden. ‘Het is de hoogste tijd dat we vooruitgang boeken en dat kunnen we alleen bewerkstelligen als we vasthouden aan onze eisen’, aldus woordvoerder William Friedman.
De meeste fabrikanten in de Verenigde Staten zien alleen een toekomst voor de elektrische auto in specifieke markten. Zo rijden bijvoorbeeld al wel elektrische postkarretjes rond. Maar de batterij loopt snel leeg, waardoor maar kleine afstanden kunnen worden afgelegd. De prijs van een elektrische personenauto is vooralsnog 22.000 dollar hoger dan een reguliere personenauto.Vorig jaar werden slechts 1277 elektrische auto’s verkocht in de Verenigde Staten.
‘De beperkte mogelijkheden van de accu, de hoge productie-kosten en de eisen van de consument houden de invoering van de elektrische auto tegen. Vroeg of laat zal de wetgeving aangepast moeten worden’, sprak Gloria Bergquist van de Alliance of Automobile Manafuctures, die de dertien grootste autofabrikanten vertegenwoordigt. De autofabrikanten wachten het definitieve rapport van de CARB af en zullen dan een nieuwe strategie bepalen.
‘Ik kan me voorstellen dat autofabrikanten liever de boetes, $5000,- per niet-geproduceerde auto, gaan betalen’, zegt Jerry Mader van het Center for Automotive Research (CAR). Hij noemt het besluit een verlies voor beide partijen. ‘De Californische overheid heeft tien jaar geleden voor het eerst regelgeging ten aanzien van emmissieloze auto’s voorgesteld. Toentertijd leek massa-productie van de elektrische auto een goede oplossing. De markt heeft het tegendeel bewezen.’ Volgens Mader heeft de overheid in de afgelopen jaren te veel water bij

Vervolg van artikel


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.