Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "EnergiePlus":

Crisis onder de zon
Biodiesel in de VS
United Solar Systems


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Milieurace is stimulans voor groene technieken

1 januari 2002 | EnergiePlus

Tijdens de Michelin Challenge Bibendum reden zestig auto´s aangedreven door alternatieve brandstoffen van Los Angeles naar Las Vegas. De milieurace, die eind oktober werd georganiseerd, zorgde voor een bonte stoet voertuigen die reden op biodiesel, vloeibaar aardgas, elektriciteit en waterstof.

Kale bergen, woeste vlaktes en een zinderende hitte. Dat was het décor voor een autorace, waarbij het niet om snelheid ging, maar om welke auto het energiezuinigst was.
Acht autofabrikanten en een aantal milieu- en onderzoeksinstituten verzamelden zich eind oktober in Los Angeles, Californië om met hun nieuwste prototypes en zuinige modellen over een weg van ruim 400 kilometer naar Las Vegas, Nevada te rijden. Drie jaar geleden organiseerde Michelin voor het eerst een milieurace voor duurzame auto´s tijdens de honderdste verjaardag van Bibendum, de mascotte die ook wel bekend staat als het Michelinmannetje. Het evenement groeide uit tot een jaarlijke presentatie van groene technieken. Deze keer startte de race voor het eerst in de Verenigde Staten, in Californië. Een logische keuze, omdat in deze staat strenge regelgeving bestaat voor de invoering van emissieloze en reducerende voertuigen. De meeste autofabrikanten hebben dan ook hun research-instituten voor groene technieken in deze staat gevestigd. Daardoor was waarschijnlijk het aantal deelnemers verdubbeld (ruim zestig) ten opzichte van voorgaande jaren.

Brandstofcel heeft de toekomst


Volgens de organisatie was de Challenge Bibendum een promotie voor ´clean-green technology´. In ieder geval was de milieurace een mogelijkheid voor de autofabrikanten om hun schone aandrijfsystemen in de praktijk te testen. De tocht toonde aan dat de komst van de meeste alternatieve aandrijfsystemen geen verre toekomstmuziek meer is. De helft van de gepresenteerde auto´s is al op de markt verkrijgbaar. De twee meest verkochte hybride auto´s, de Honda Insight en de Toyota Prius (beiden rijden op benzine en elektriciteit) behoorden uiteraard tot de deelnemers. Maar ook de Nissan Sentra Clean Air met een schone benzinemotor en een zuinige Opel reden mee. Ford is een van de koplopers op milieugebied, voornamelijk door de invloed van CEO Bill Ford, die een grote voorstander van schone technologie is. De fabrikant was ondermeer aanwezig met hun elektrische vloot, die sinds vorig jaar onder de naam Think! op de markt wordt gebracht. Daarnaast was vloeibaar aardgas populair bij zowel de productievoertuigen als de prototypes.
Bij de presentatie van de testmodellen bleek dat de autofabrikanten hun pijlen voornamelijk richten op de brandstofcel, waarbij waterstof als brandstof dient.
Er reden maar liefst zes auto´s en een bus mee met een brandstofcel. De deelnemers waren voornamelijk leden van de California Fuel Cell Partnership. Hierin werken General Motors, Ford, DaimlerChrysler, Toyota, Honda, Nissan, Volkswagen en Huyndai samen met enkele oliemaatschappijen, zoals Shell en brandstofcelfabrikant Ballard aan een snelle invoering van de brandstofcel.
”Alle bedrijven, dus ook de autofabrikanten, kunnen tegenwoordig niet meer zonder een groene strategie. Milieu is goed voor het imago”, meent David Cole, directeur van het Center for Automotive Research (CAR). Cole was tot voor kort professor in de autotechniek aan de Universiteit van Michigan en volgt de auto-industrie op de voet. Hij adviseert onder andere de zogenoemde ´grote drie´: Ford, General Motors en DaimlerChrysler. Cole: ”De beschikbaarheid van nieuwe technieken is een belangrijke stimulans voor de autofabrikanten om duurzame auto’s te ontwikkelen. De auto-industrie probeert te concurreren door technologisch vooruitstrevend te zijn.”

Consument overtuigen


Een van de promotors van groene brandstof tijdens de Challenge Bibendum was Dennis Weaver, de 77-jarige acteur die bekend is van de politieserie Sam McCloud. Hij noemde zijn tocht de ´Drive for Life´, omdat hij hoopt dat zijn kleinkinderen ook nog mogen genieten van een schone aarde. ”Ik ben een groot voorstander van waterstof, maar zolang er nog geen commerciële voertuigen met deze brandstof beschikbaar zijn, moeten we andere alternatieven bekijken. De consument kan hier zien dat er al genoeg groene auto´s op de markt zijn.” Thuis rijdt hij in een Toyota Prius en hij zegt al sinds 1989 zonnepanelen op zijn huis te hebben. Tijdens de persconferentie roept hij alle journalisten op om ook een schone auto te kopen, zodat meer mensen met de technologie in aanraking komen.
Het evenement duurde drie dagen, waarbij de eerste twee dagen de auto´s gepresenteerd en getest werden. De derde dag werd de 400 kilometer naar Las Vegas afgelegd. De wagens op brandstofcellen hadden nog wel wat moeite met het 1400 meter hoogte-verschil, waardoor alleen de Opel Zafira de ultieme test doorstond. Uiteindelijk werd niemand als winnaar uitgeroepen, want zoals Edouard Michelin (achterkleinzoon van de oprichter) tijdens de afsluiting zei: ”Het milieu is de winnaar.”


Duurzame brandstoffen op een rijtje

Brandstofcel
In de brandstofcel wordt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof elekriciteit opgewekt. Op dit moment zijn de brandstofcellen nog te zwaar, zijn er hoge ontwikkelkosten en de infrastructuur voor waterstof moet nog volledig worden aangelegd. In 2004 denkt DaimlerChrysler de eerste personenwagen met brandstofcel op de markt te brengen.(Zie ook Duurzame Energie 5, 2001.)

Vloeibaar aardgas
Er zijn nu nog maar een beperkt aantal vulstations in Nederland. De gemeente Amstelveen heeft onlangs besloten een deel van haar wagenpark over te schakelen op aardgas. Italië is koploper in Europa met zo´n 340.000 auto´s op aardgas, in Rusland zijn er 75.000 auto´s. In de rest van Europa groeit het aantal gas-stations gestaag. Argentinië loopt voorop met 579.000 gasauto´s en 846 stations. In de Verenigde Staten vecht de markt tegen de lage olie-prijzen en zijn er 83.000 wagens op aardgas, voornamelijk overheidsvoertuigen, met 1216 kleine (privé)vulstations.

Elektriciteit
In 2003 moet twee procent van de auto´s die in Californië verkocht worden emissieloos zijn. Alleen elektrische voertuigen voldoen aan deze eis, maar de meeste autofabrikanten zien alleen een toekomst voor de elektrische auto in specifieke markten (postkarretjes). De batterij loopt snel leeg, waardoor maar kleine afstanden kunnen worden afgelegd. Vorig jaar werden slechts 1277 elektrische auto’s verkocht in de Verenigde Staten. Er zijn zo´n 20.000 auto´s in de wereld die rijden op elektriciteit. Ford verkoopt het model ´City´ vanaf dit jaar in Europa, waar zo´n 600 modellen rondrijden.

Waterstof
Waterstof wordt voornamelijk als brandstof gezien voor de brandstofcel. BMW is op dit moment de enige autofabrikant met een aantal protypes, waarbij een ´ouderwetse´ interne verbrandingsmotor aangedreven wordt op waterstof. De Duitse autofabrikant onderzoekt samen met BP op welke manier ze waterstof beschikbaar kunnen maken.

Hybride
In december 1997 kwam de eerste hybride auto op de markt, de Toyota Prius. Daarnaast is er de Honda Insight (in 1999 verschenen), die dit jaar tot groenste auto werd gekozen. Beide modellen worden aangedreven door elektriciteit en benzine.

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.