Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Technisch Weekblad":

Actieplan elektrisch rijden onder vuur in Duitsland
Eerste hybride elektriciteitscentrale in Prenzlau
Cebit 2009: van trend tot noodzaak
Motor voor meerdere brandstoffen
TNO verbetert botsproeven
Voorlezen in de auto


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Virtuele racewagen op de markt

4 juni 2004 | Technisch Weekblad

STUTTGART - Het Nederlandse bedrijf FCS Racing Simulation, een spin off van FCS Control Systems, heeft twee jaar ontwikkelingstijd gestoken in een racecar-simulator. De virtuele racewagen werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de Vehicle Dynamics Expo die eind mei in Stuttgart werd gehouden.

Autotechniek – In de racewereld gaan miljoenen om, maar er kan veel geld bespaard worden, volgens de makers van een nieuwe racecar-simulator. FCS Racing Simulation wil met het systeem een realistische weergave van een rit op de racebaan neerzetten, waardoor testritten geminimaliseerd kunnen worden. Bovendien kunnen coureurs meer (virtuele) ervaring opdoen met hun wagen.
De testpersoon bevindt zich op een bewegingsplatform met zes vrijheidsgraden, waardoor bewegingen worden nagebootst. Elke hobbel of beweging, veroorzaakt door interactie met de omgeving wordt gevoeld. Autofabrikanten kunnen zelf hun eigen interieur aanleveren. Drie schermen geven het racecircuit weer. Voor de simulatie wordt gebruik gemaakt van zelf ontwikkelde softwareprogramma’s in combinatie met Matlab en Simulink. Het systeem draait op elektriciteit, heeft een acceleratievermogen van 2 G en het draaimoment van het ‘force feedback’ stuur is 30 Newton Meter.
De simulator, die volgmondig Hexatech Ride and Handling simulator heet, is voor een deel gebaseerd op technologie die toegepast wordt in flight simulatoren, waarmee het bedrijf jarenlange ervaring heeft. “De betrouwbaarheid van het control loading system (waarmee de kracht die uitgeoefend wordt, teruggekoppeld wordt naar het stuur) is tot op 1 procent nauwkeurig”, aldus Maarten van Donselaar van de afdeling Technology en Development.
De combinatie van nauwkeurige simulatie en de realistische weergave, is volgens de ontwikkelaars de toegevoegde waarde boven andere simulators. Validaties wijzen uit dat de weergave met vijf procent afwijking overeenkomt met de werkelijkheid. “Een coureur kan in de simulator volledig testen hoe zijn auto reageert op het circuit.”
Naast de auto-industrie wil FCS het systeem ook aan entertainment-industrie verkopen. Voor de validatie van de virtuele machine gaan de makers af op reacties van de markt. Deze maand heeft een uitvoering bij SixFlags gestaan. De eerste racetesten zijn uitgevoerd met twee Nederlandse Le Mans raceteams. Volgende maand zal de Hexatech tegelijkertijd met de race van Le Mans 24 uur getest worden.

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.