Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Technisch Weekblad":

Actieplan elektrisch rijden onder vuur in Duitsland
Eerste hybride elektriciteitscentrale in Prenzlau
Cebit 2009: van trend tot noodzaak
Motor voor meerdere brandstoffen
Virtuele racewagen op de markt
Voorlezen in de auto


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

TNO verbetert botsproeven

8 juni 2004 | Technisch Weekblad

STUTTGART Veiligheidsproeven voor auto’s die over de kop slaan, kunnen volgens TNO Automotive met 75 procent worden verbeterd. Dat bleek tijdens de Crash Testing Expo die in mei in Stuttgart werd gehouden, waar TNO haar nieuwste testmogelijkheden presenteerde.

Autotechniek – ‘Op dit moment kunnen maar 15 procent van de ongelukken waarbij een auto over de kop vliegt voldoende nauwkeurig worden nagebootst’, vertelt Marc Beusenberg, general manager crash testing bij TNO Automotive. Amerikaanse onderzoekscijfers tonen aan dat slechts bij 9 procent van alle auto-ongelukken een auto over de kop vliegt. Maar het aantal dodelijke slachtoffers is daarbij procentueel hoog (30 procent). ‘Rollover-ongelukken gebeuren veel bij terreinwagens of kleine wagentjes, waarbij het zwaartepunt hoger ligt. En deze auto’s zien we steeds vaker op de Nederlandse wegen.’ Het Crash Safety laboratorium van TNO Automotive, dat dit jaar 25 jaar bestaat, heeft daarom verschillende nieuwe methoden ontwikkeld om de kwaliteit van rollover-botsproeven te verhogen. Volgens Beusenberg kan volgend jaar ruim 85 procent van de ongelukken waarbij een auto over de kop slaat, worden nagebootst.
Bij een Europese onderzoeksproject naar de juiste testmethoden zijn naast TNO onder andere Delphi, TRW, TU Graz, Renault en Ford betrokken.

Lastig reproduceerbaar


Tot nu toe werden vooral Duitse (ADAC) en Amerikaanse (FMVSS) standaardtesten gedaan, waarbij een auto als het ware gelanceerd wordt om dan over de kop te vliegen. De proeven op het gebied van rollende auto’s zijn veel complexer dan bij het nabootsen van frontale botsingen of een zijwaartse klap, omdat de belasting niet één bepaalde richting uitgaat. De botsing is lastig reproduceerpaar en voor metingen is een lange tijd nodig. Dat komt omdat een auto om verschillende redenen kan omslaan, zoals het raken van de vangrail of een dijk afrijden.
Het safety lab van TNO zal binnenkort uitgebreid worden met een 3 meter hoge dijk, waar een testauto met een hoek van 30 tot 60 graden vanaf kan rollen. De meeste auto’s vallen echter om als de ondergrond verandert (54 procent) van bijvoorbeeld asfalt naar (nat) zand of gras, zegt Beusenberg. Testen met zandbakken en grasbodems gaven rotzooi en niet altijd even reproduceerbare resultaten en daarom is het zogenoemde DBROS-systeem (Decelleration Based RollOver Sled) ontwikkeld, waar verschillende ondergronden mee kunnen worden nagebootst. ‘Er is patent op aangevraagd en vanaf volgend jaar zullen we er rollover testen mee uitvoeren’, aldus Beusenberg. De testauto’s staan op een slede met ingebouwd remsysteem, waarbij het remtraject tot 16 meter kan worden nagebootst. Niet alleen het omslaan kan worden nagebootst, maar ook het voortraject, het glijen van de auto. Met als grootste voordeel dat veel blik van testauto’s bespaard kan blijven.

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.