Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Technisch Weekblad":

Actieplan elektrisch rijden onder vuur in Duitsland
Eerste hybride elektriciteitscentrale in Prenzlau
Cebit 2009: van trend tot noodzaak
Motor voor meerdere brandstoffen
TNO verbetert botsproeven
Virtuele racewagen op de markt


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Voorlezen in de auto

5 april 2000 | Technisch Weekblad

Navigatiesystemen, CD-spelers en computers in auto´s zijn gemakkelijker en veiliger bedienbaar met behulp van spraaktechnologie.

DETROIT - Spraakherkenning was een van de trends op het wereldcongres van de Society of Automotive Engineers (SAE) dat begin maart in Detroit werd gehouden. Voor internettoepassingen zijn omgevingsgeluid in de auto en verwijzingen op websites de grootste beperkingen.

Delphi Automotive, onder andere een toeleverancier van General Motors, kondigde aan dat zij vanaf juni hun “voice recognition system” in productie nemen. Het systeem biedt bestuurders de mogelijkheid hun radio, CD-speler, navigatiesysteem en climate-control met de stem te bedienen. Lernout & Hauspie, de grootste speler in de markt van spraaksystemen levert de basistechnologie (het herkenningssysteem). Delphi zorgt ervoor dat het systeem bruikbaar is in een lawaaiige omgeving als een auto. ‘We zorgen voor de hardware en voor de juiste plaatsing van akoustische microfoons. Daarnaast is het gebruik van woordkeus belangrijk’, vertelt product-engineer Tuan Hoang van Delphi Automotive. ‘On en Off klinkt in een auto bijna hetzelfde, dus laten we de gebruiker bijvoorbeeld alleen maar “radio” zeggen om de radio aan te zetten.’ Filtering, echo-reductie en de positie van de microfoon zijn volgens Jerald Calbrise, vice president sales bij Lernout & Hauspie belangrijk voor spraakherkenning in de auto. Vooralsnog zal in juni nog geen internetoptie worden geleverd. Hoang: ‘Met je stem over het internet surfen is nog moeilijk realiseerbaar, vanwege de vele verwijzingen op een pagina.’
Ford en Sprint (de grootste aanbieder van mobiele telefonie in de Verenigde Staten) kondigden op 15 maart een samenwerkingsverband aan. In 2001 zal de Ford Focus met “voice-driven” internetopties in Europa op de markt komen. Nog dit jaar zal in de Jaguar (ook van Ford) een spraakherkenningsysteem voor de radio, klimaatbeheersing en telefoon worden ingebouwd. Het systeem herkent 44 commando’s.

Lezen van websites


Het Duitse bedrijf Cyberlab is volgens eigen zeggen op dit moment de enige aanbieder van internet in de auto. Het product, Talkingweb, werkt zonder computer in de auto. Via de mobiele telefoon kunnen websites worden opgevraagd en voorgelezen. De webpagina’s, die opgevraagd kunnen worden, moeten van te voren bij Talkingweb aangemeld zijn. ‘Onze technologie is gebaseerd op algemene standaards, zoals html en http. Er zijn beperkingen als webdesigners andere programmeertalen gebruiken’, vertelt Jean Paul Schmetz, directeur van Cyberlab. In Duitsland werkt Cyberlab samen met BMW. BMW heeft aangekondigd om het systeem dit jaar in de 7-serie, waarin standaard telefoon is ingebouwd, te integreren. Voor de stemherkenning wordt van Philips Freespeech gebruik gemaakt voor Duits en van Lernout & Hauspie voor Engels.
Schmetz over de spraakherkenning: ‘Vanwege de frequentie is het nog moeilijk om via de telefoon vrouwenstemmen te herkennen.’
Stuart Goose van Siemens Corporate Research is het brein achter WIRE, wat staat voor Web-based Interactive Radio Environment. Met WIRE is het mogelijk om zowel de documentstructuur van een website te herkennen als de inhoud voor te lezen. Het stelt de gebruiker in staat met voice-commando’s door een document te browsen. WIRE is een informatiesysteem voor in de auto dat zich nog in de researchfase bevindt. Of een persoon verstaanbaar is hangt volgens Goose af van de kwaliteit van de auto. ‘Ik vertrouw het nog niet helemaal. Als er weinig echo in de auto is, dan werkt het, maar je moet niet het raam open hebben staan.’


INTERNET:
www.delphiauto.com
www.talkingweb.net
www.ford.com

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.