Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "FEM Business":

Rel om de Groene Hel
Toch blij met Magna
Autobranche vol op de rem
De ster moet weer glimmen
Der Stern muss wieder strahlen
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

‘Overname is geen koerswijziging’

17 november 2007 | FEM Business

SAP kondigde onlangs de grootste overname aan in de 35-jarige geschiedenis van het bedrijf. Beleggers zijn sceptisch. De strategiewijziging leidde zelfs tot een forse koersval. Topman Henning Kagermann legt uit waarom de markt het mis heeft.

Bij zijn eerste zakelijke bezoek aan Nederland belandde Henning Kagermann in de Bijlmerbajes. “Het was er niet echt prettig”, vertelt de chief executive officer (ceo) vanSAP, tijdens een interview in Frankfurt, het financiële hart van Duitsland. “Een van de eerste SAP-contracten in Nederland sloten we af met het ministerie van Justitie. Dat wilde men vieren met een etentje en een rondleiding door de gevangenis. Sindsdien pas ik wel op om in aanraking te komen met justitie”, grapt hij.
Een nobel streven, maar toch moest Kagermann zich onlangs bij vrouwe Justitia verantwoorden. SAP staat in de VS voor de rechter, omdat dochter TomorrowNow door aartsrivaal Oracle van bedrijfsspionage wordt beticht. De rechtszaak, waarin pas in 2009 een uitspraak wordt verwacht, is kenmerkend voor de rivaliteit tussen beide bedrijven,waarbij de Duitsers hun voorsprong op hun Amerikaanse concurrent tot nu toe wisten te behouden. De bedrijven vechten al jaren om de toppositie (samen met Microsoft) in bedrijfs(ERP)-software. De rechtszaak en de recente aankondiging van de overname van Business Objects door SAP zijn tekenen dat de strijd zich verhardt.
SAP is zijn concurrenten tot nu toe voorgebleven door organisch te groeien. De aangekondigde overname, voor 4,8 miljard euro, van het Franse Business Objects, gespecialiseerd in business intelligence-software, kwam voor velen dan ook onverwacht. De grootste overname die SAP totdus ver deed, was die van TopTier Software in 2001 voor een bedrag van 400 miljoen dollar. Dat bedrijf was destijds een investering van Jan Baan, ooit zelf een rivaal van SAP.
Oracle nam onlangs de concurrent van Business Objects, Hyperion, over. Analist Boris Böhm van NordInvest Hamburg meent dat Kagermann hierop heeft gereageerd. “De koop van Business Objects heeft de markt onzeker gemaakt”, stelt Böhm. “Het is een signaal dat er een groeiprobleem is en dat ontgaat beleggers niet. Er moet duidelijkheid komen over de toekomstige strategie: organische groei of acquisitie.” Kagermanns antwoord: “We zijn tot nu toe organisch gegroeid en zullen niet van die koers afwijken.”
Kagermann beweerde tot nu toe stellig niet in de voetsporen van Oracle te willen treden, dat vooral wist te groeien door in drie jaar tijd ruim 30 miljard dollar aan overnames uit te geven. ‘Wij groeien op eigen kracht’, stelde hij in mei tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Een andere uitspraak van de ceo in Time Magazine(2005): ‘Als je een bedrijf acquireert, dan verdoe je veel tijd en energie met het samenbrengen van producten, die nooit bedoeld waren om één product te worden.’
“Ik sta nog steeds achter mijn uitspraak. 80 Procent van de producten van Business Objects hebben wij niet in onze portfolio”, zegt Kagermann. “Ik heb altijd gezegd dat we wat betreft onze kerncompetenties geen andere bedrijven over hoeven te nemen. Dat betekent niet dat we niet naar complementaire bedrijven kijken. Deze overname past bij onze strategie om marktleider te worden door innovatie. Dat kan ook door innovatieve technologie te kopen. In de meeste marktsegmenten hebben we een positie verworven door organische groei. Ik zal geen bedrijf overnemen in een segment waar we al marktleider zijn.”
De markt reageerde op de aangekondigde overname met een koersdaling, ook al stegen de derdekwartaalcijfers van SAP met 10 procent ten opzichte van vorig jaar. “Het maakt me duidelijk dat de markt niet enthousiast is. We moeten dus harder werken om investeerders te overtuigen”, reageert Kagermann.

Grenzen


Business Objects is nummer één op het gebied van business intelligence software. Deze software kan bedrijfsinformatie verzamelen en analyseren die relevant is voor het bepalen van de bedrijfsstrategie. Kagermann, voormalig natuurkundeprofessor, legt uit: “SAPis ontwikkeld door ingenieurs. Dat betekent dat we gestructureerde software voor specifieke gebruikers kunnen ontwikkelen. Voor de ontwikkeling van software die zich bezighoudt met ongestructureerde data en mensenkennis, hadden we iemand anders nodig.”
De vraag is of door de overname het productportfolio niet onoverzichtelijk wordt. “Nee. Natuurlijk heeft elk bedrijf bepaalde grenzen die het niet wil overschrijden. Onze grens is dat we ons niet op de consumentenmarkt willen bewegen (zoals Microsoft,red.), maar dat we ons op het bedrijfsleven richten. We willen iedereen binnen de zakenwereld bereiken en die strategie is niet veranderd door de aankoop.” Kagermann staat door de overname niet ver meer van zijn doel om in 2010 tot 100.000 klanten te zijn gegroeid. Business Objects is met 44.000 klanten groter dan SAP (40.000). Komt er een tijd dat SAP niet langer door innovatie kan groeien, maar alleen door consolidatie? “Je kunt altijd argumenteren wat het voordeel van consolidatie is, maar ik denk dat onze producten zich niet makkelijk laten integreren. Organische groei blijft daarom naar mijn mening de beste aanpak.”
Een kritiekpunt op de overname is dat de ceo het bedrijf veel eerder had moeten kopen en dat de prijs te hoog is. In maart bijvoorbeeld had het bedrijf voor 26 euro per aandeel gekocht kunnen worden, nu werd dat 42 euro. “We hebben de afgelopen jaren aan ons platform Netweaver gewerkt en dit jaar een nieuw product geïntroduceerd, BusinessByDesign. Daar lag onze prioriteit en we hadden geen tijd en ruimte voor andere projecten. Die ruimte en het financiële overzicht waren er pas na de afronding en introductie van deze twee producten.”

Globalisering


Internationale groei staat hoog op de agenda bij SAP. “Rusland, China en India zijn grote opkomende markten, waar de regering sterke druk uitoefent om in IT te investeren. Dat helpt ons. In onze thuismarkt is dat anders. IT is geen key onderwerp binnen onzeregering.” De Duitse economie staat onder druk, omdat er een gebrek is aan hoogopgeleid talent. “Ook daarom willen we een globale speler zijn. Mede door de overname van Business Objects kunnen we profiteren van onze globaliteit en een van de voordelen daarvan is dat we ook globaal kunnen recruiten.”
SAP wil zich de komende jaren internationaal op middelgrote bedrijven richten. Vooral China is een belangrijke markt. Begin volgend jaar komt in Nederland Business ByDesign op de markt, dat Kagermann bij de lancering doopte tot ‘het belangrijkste product van SAP in de afgelopen 25 jaar’. De software heeft naast ERP, mogelijkheden voor het beheer van klantcontacten, voorraden en projecten, afgestemd op bedrijven van tussen de 100 en 500 medewerkers. SAP hoopt er de komende drie jaar circa 10.000 nieuwe klanten mee te bereiken. Het gaat volgens SAP om een potentiële markt van ongeveer 15 miljard dollar per jaar. “Het is naar mijn weten het eerste systeem dat het hele bedrijfsproces voor het mkb kan beheren”, meent Kagermann. SAP wil deze kostenbewuste doelgroep onder meer bereiken door geen licenties te verkopen, maar maandelijkse abonnementskosten te berekenen voor een hosted solution (via het web bereikbaar). “Bedrijven willen geen producten meer, maar oplossingen. Dit vraagt om een andere benaderingvan onze softwareproducten in de toekomst.”
Kagermann heeft nog tot mei 2009 bijgetekend bij SAP. “Er wordt me weleens gevraagd of ik bang ben voor de new kidson the block. Wij bevinden ons echter aan de top. We hebben de afgelopen jaren een sterke consolidatie van de markt gezien. De helft van de markt wordt door de topdrie bediend. Pas als een nieuwe speler de topdrie benadert ga ik uitkijken.”

Naam: Henning Kagermann (60)
Opleiding: Natuurkunde aan de TechnischeUniversität München,doctoraal theoretische natuurkunde aan de TechnischeUniversität Braunschweig.
Loopbaan: Na zijn studies werd Kagermann professor en gaf hij les in natuurkunde en informatica aan de universiteit in Braunschweig enMannheim tot 1992.In 1982 kwam hij in dienst bij SAP. Sinds1991 bekleedt hij een executive positie.Van 1998 tot 2003 deelde hij de top metmede-oprichter Hasso Plattner. Sinds 2003 is hij de enige ceo.
Burgerlijke staat: Gehuwd, drie kinderen

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.