Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "MarketingTribune":

Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
'Marketing is geen vies woord'
Groeien met de handrem erop
Expansie DocMorris niet te stuiten
Ziekenhuismarketing over de grens
Haeftling bijna ten onder aan eigen succes
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker
IOC-marketeer: Michael Payne
9/11: Vaderlandsliefde overheerst
Tupperware uit Detroit
Naomi Klein
Column: En de winnaar is...
USA: Steven Harris GM
Marketing van energie
Petje Pietamientje
De stem van Michael Pilarczyk
Het gezicht van Duyvis
Het gezicht van Gamma


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Niet Datzo, maar Ditzo

7 april 2008 | MarketingTribune

Fortis wil met de eigen aanpak snel een grote positie opbouwen. 'Binnen drie jaar willen we de derde directe aanbieder worden na Univé en Centraal Beheer', zegt Laurens Leurink, directeur bij Ditzo.

@Wie?Fortis Verzekeringen

@Wat? Fortis Verzekeringen heeft met Ditzo een zogenoemde “direct writer” (een verzekeraar die werkt zonder tussenpersonen) in de markt gezet voor schadeverzekeringen. Fortis Verzekeringen verkocht tot nu toe zijn polissen vooral via onafhankelijke tussenpersonen. Ditzo, met als directeuren Ronald van Lier en Laurens Leurink, heeft veel vrijheid gekregen om zelf nieuwe producten te ontwikkelen, met Fortis als risicodrager.

@Hoe? De nieuwe verzekeraar wil zich van de bestaande merken onderscheiden met frisse ideeën. Zo is er een haal- en brengservice voor automobilisten met schade. Ook derden die schade hebben door een aanrijding met een Ditzo-klant, kunnen daar gebruik van maken. De polis kan op elk moment worden opgezegd zonder opzegtermijn. Ditzo drukt de kosten door schadegevallen naar een geselecteerde groep herstelbedrijven te sturen.

@Hoe?
Leurink: ‘We kregen een half A4tje met wat cijfers en de doelstelling: zorg ervoor dat je binnen drie jaar een marktaandeel in de directe markt verovert dat past bij Fortis. Een hele brede opdracht, terwijl wij ons nog afvroegen of Nederland wel op een nieuwe direct writer zat te wachten. Daarom zijn we eerst met de consument gaan praten.’ Ditzo heeft op vier plekken (Amsterdam, Zwolle, Amersfoort en Breda) met 150 personen gesprekken gevoerd. Daar kwam uit dat consumenten verzekeraars zien als een noodzakelijk kwaad die allemaal op elkaar lijken. En er heerst een enorm wantrouwen naar directe aanbieders. Een opmerking van een klant was dat hij het idee had niet met personen van doen te hebben, maar met telefoonscripts.
‘Daar konden we wel een concept tegenover zetten’, vertelt Leurink. ‘Consumenten vertelden ons dat ze het vervelendste aan een aanrijding vinden dat er een streep door de agenda van de dag kan worden gehaald. Dat is een van de eerste problemen die we hebben geprobeerd op te lossen.’
De verzekeraar wil een nieuwe trend neerzetten, dus moest de naam zich ook onderscheiden van de grijze massa. De naam is uit de gesprekken voortgekomen. ‘Als jullie dit zo zouden doen, dan wil ik me wel bij jullie verzekeren.’
In tevredensheidsonderzoeken scoren de direct writers volgens Leurink een zeven, maar in de gesprekken kwam een ander beeld naar voren. ‘Mensen accepteren wat er is en zien dat als de norm. Wij willen nu een andere norm neerzetten en van deze zeven een negen maken.’ Een ambitieus doel? ‘We hebben al navolgers. Allsecur van Alliance heeft in navolging van ons ook dagelijks opzeggen mogelijk gemaakt en Univé communiceert sinds kort over eerlijke vergoedingen.’

@Wanneer? Vanaf juli 2006 zijn de eerste concepten ontwikkeld.
Sinds oktober 2007 is het mogelijk om een autoverzekering af te sluiten via Ditzo. Nieuwe producten, die dit jaar volgen zijn een reis- en rechtsbijstand verzekering en hypotheken. Eind vorig jaar ging een controversiële campagne van start op televisie en via Abri’s.

@Wat heeft Ditzo anders gedaan?
‘We hebben niet van te voren een concept neer gezet, maar we hebben het concept eerst nadat we met consumenten gesproken opgebouwd: reversed engineering. We zijn uitgegaan van de ontevredenheid van consumenten en de problemen die we daarbij kunnen oplossen in plaats van dat we een prijsspel zijn gaan spelen en producten hebben uitgekleed’, vertelt Peter Hoitinga, marketing manager bij Ditzo.
‘Mensen vielen niet over de parodie van Datzo, maar we kregen nog wel de reactie: “dat moeten we eerst zien, voordat we dat kunnen geloven.” We willen ons gedrag graag laten zien, maar dat is nog moeilijk. Hier hebben we direct op gereageerd door op de homepage een hoofdstuk toe te voegen “waar doen ze het van?”. Daarnaast hebben we een vergelijkingstool op de site gezet, zodat we direct met anderen vergeleken kunnen worden’, aldus Hoitinga.

@Wat zijn de resultaten?
De afgelopen drie maanden is drie keer een trackingsonderzoek uitgevoerd door Millward Brown. De naamsbekendheid is volgens eigen zeggen zeventig procent in drie maanden tijd. Ditzo had in een jaar tijd met vijftig procent gerekend, dus dat is hoger dan verwacht.
Over het aantal verkochte polissen en klanten wil Ditzo alleen zeggen dat het boven verwachting ligt, dus echt beoordelen kunnen we ze nog niet.

@Wat hebben Leurink en Hoitinga geleerd?
Het belangrijkste is volgens Hoitinga, dat je continu het on- en offline spel in de gaten houdt. ‘De naamsbekendheid was hoger dan verwacht, waardoor we meer online zijn gaan besteden. Een stijging naamsbekendheid is direct gerelateerd aan de cost per order online.’ Leurink: ‘Je ziet dat of en online-budgetten vaak apart worden gesteld, bij ons is dat één budget, dat we ook nog eens dagelijks monitoren.’

De knipoog


In de campagne (van BeyenMeyer) zet Ditzo zich concreet af tegen Datzo, een verwijzing naar hoe consumenten de service van verzekeraars ervaren,met. Pay-off: “Datzo kan wel denken dat datzo blijft, maar u wilt niet Datzo, maar Ditzo. Ditzo, fatsoenlijk verzekerd.” Op Abri’s werden de logo’s van bekende verzekeraars omgevormd tot het woord Datzo. Achmea dreigde met juridische stappen, omdat het merkenrecht zou worden geschonden. ‘We kunnen niet ontkennen dat we daardoor free publicity hebben gegenereerd. We hadden een stukje van de Datzo wereld nodig om Ditzo neer te zetten, het gaat om een knipoog, een stukje verwarring. Om naamsbekendheid te krijgen moet je opvallen, anders heeft het geen zin.’


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.