Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Stromen":

Duits milieuvignet stuit op kritiek
Duits voorzitterschap en energie
Amerikaans milieukabinet


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Het milieuvriendelijke stadion in Bern, waar het Nederlands elftal speelt, heeft meer dan 10.000 zonnecellen op het dak

Duurzaamheid speelt mee bij het EK-voetbal

23 mei 2008 | Stromen

In navolging van ‘Green goal’ tijdens de WK in 2006 is milieu ook een belangrijk thema tijdens de aankomende Europese Kampioenschappen voetbal dat 7 juni begint. Nieuw voor een groot voetbalevenement is dat het entreekaartje geldig is voor het openbaar vervoer in Zwitserland en Oostenrijk. Verder zetten de acht stadions in op toepassing van zonne-energie.

Sinds de Olympische Spelen in 2000 in Sydney is milieu een thema bij grote sportevenementen. Bij de Wereldkampioenschappen voetbal in 2006 in Duitsland werd 'voetbal' voor het eerst milieubewust. De organisatie van het komende Euro 2008 kon daarop niet achterblijven en heeft een duurzaamheidsconcept opgesteld, en Oostenrijk voert campagne tegen de CO2-uitstoot onder naam Umwelt am Ball. Hierbij is een van de drie pijlers (naast economische en sociale duurzaamheid) het milieu. De initiatieven richten zich met name op reductie van energie, afval in de stadions en reductie van de emissie-uitstoot in het verkeer.
"Tachtig procent van de emissie-uitstoot bij grote evenementen wordt veroorzaakt door individueel transport. Daarom hebben we hier een belangrijk thema van gemaakt", vertelt Martin Weishäupl, coördinator van het duurzaamheidsplan. Mijlpaal voor de organisatie is de invoering van een 'Kombiticket', waarmee voetbalfans niet alleen het stadion in kunnen, maar tevens in Oostenrijk en Zwitserland kunnen reizen op de speeldag en de dag erna.

Milieucertificaat


De acht stadions moeten onder andere voldoen aan een milieucertificaat, EMAS (Eco-Management and Audit Scheme). De meeste stadions zetten in op zonne-energie. Volgens de UEFA is het Wörthersee Stadion in het Oostenrijkse Klagenfurt een voorbeeld voor anderen. Dit stadion is in 2007 geopend en heeft onder andere 66 m2 aan zonnecollectoren, goed voor eenderde van de warmwater voorziening. Daarnaast maakt het stadion gebruik van stadsverwarming. Het Ernst Happel stadion in Wenen, dat stamt uit 1931, is gerenovereerd en de maatregelen zorgen voor 35 procent energiebesparing. Het stadion van Bern dat in 2005 werd geopend, wordt als milieuvriendelijkste stadion genoemd. De energievoorziening wordt aangedreven door meer dan 10.000 zonnecellen op het dak, goed voor 1, 3 Megawatt.

Umwelt am Ball


Oostenrijk voert een 'groene' voetbalcampagne onder de naam Umwelt am Ball en heeft aangekondigd de verwachte extra uitstoot van 40.000 ton CO2 in Oostenrijk te compenseren door het financieren van klimaatprojecten. De Oostenrijkse voetballer Martin Hiden wil alle CO2-uitstoot die hij veroorzaakt tijdens zijn reizen compenseren. Verschillende stadions, steden als Innsbruck en Salzburg en ook Coca Cola kregen van de organisatie een Green Ball Award uitgereikt, vanwege duurzame initiatieven.
Volgens Jurrien Westerhof, energiedeskundige bij Greenpeace Oostenrijk, is Umwelt am Ball vooral een PR-stunt. "De Oostenrijkse milieuminister Josef Pröll profileert zich hier enorm mee, maar ik verwacht een omzetting van nog geen tien procent. Feit is dat in Oostenrijk de klimaatpolitiek sinds 2000 nagenoeg stil staat. De afgelopen jaren zijn de CO2-emissies (met uitzondering van vorig jaar) alleen maar gestegen", kritiseert Westerhof.
Grote evenementen vormen altijd een aanslag op het milieu. Maar er is sinds vier jaar geleden een bewustzijn ingetreden in de voetbalwereld. In Portugal werd bijvoorbeeld nog nauwelijks stil gestaan bij het milieu. Weishäupl: "Er kan uiteraard meer worden gedaan. Maar ondanks de complexiteit van de organisatie (twee organiserende landen en de UEFA) is er veel op de agenda komen te staan. Er ligt nu een goed concept voor volgende voetbalevenementen."

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.