Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Technisch Weekblad":

Actieplan elektrisch rijden onder vuur in Duitsland
Eerste hybride elektriciteitscentrale in Prenzlau
Motor voor meerdere brandstoffen
TNO verbetert botsproeven
Virtuele racewagen op de markt
Voorlezen in de auto


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Cebit 2009: van trend tot noodzaak

4 maart 2009 | Technisch Weekblad

Het aantal standhouders op de grootste elektronicabeurs in Europa, die van 3 t/m 8 maart in Hannover wordt gehouden, is met een kwart afgenomen. Maar de beursoppervlakte waar groene producten worden aangeprezen, is vijf keer zo groot als vorig jaar.

‘Groene technologie is in deze tijd van recessie eenvoudigweg een mogelijkheid om kosten te besparen’, zei Martin Jetter, voorzitter van de Duitse ict-branchevereniging Bitkom en ceo van IBM Duitsland afgelopen maandag bij de opening van het Green IT-paviljoen op de Cebit. ‘De grondstofprijzen dalen op dit moment, maar de stroomkosten stijgen verder.’ Daarmee krijgen milieu-argumenten voor besparing steun van financiële argumenten.



Bedrijven lijken zich te houden aan hun schone voornemens die vorig jaar op de Cebit zijn afgekondigd. Greenpeace constateert dat elektronische consumentenproducten groener zijn dan vorig jaar. De milieuorganisatie heeft van vijftien bedrijven vijftig nieuwe producten getest op milieuvriendelijkheid. ‘Vorig jaar had geen enkel product meer dan vijf punten (van tien, red.), dit jaar is het hoogste cijfer een 6,9’, aldus woordvoerder Tom Dowdall van Greenpeace. ‘Maar een product dat op alle fronten groen is, hebben we helaas nog niet gezien.’ Er wordt volgens de milieuorganisatie met name minder pvc gebruikt, meer led’s en meer gerecycelde materialen. Lenovo’s computermonitor L2440x was het milieuvriendelijkst met 6,9 punten, Sharps televisie LC-52GX5 kreeg 5,9 punten en een Nokio 6210 smartphone scoorde een 5,2.



Ook wanneer een gebruiker zijn huidige pc niet bedient en het scherm donker is, vragen op het lichtnet aangesloten pc’s en monitoren in standby 1 tot 5 W elektrisch vermogen. Vorig jaar lanceerde Fujitsu Siemens Computers al een zero-watt monitor om dit verbruik terug te dringen, maar dit jaar gaat het bedrijf nog een stap verder. De zero-watt pc voor de zakelijke markt verbruikt in standby helemaal geen stroom en kan toch beheerd worden. De eerste modellen met deze nieuwe functie, de ESPRIMO Green-pc’s, verwachten analisten halverwege het jaar op de markt.

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.