Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "De Status":

Holland Bikes


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]



De koeienfluisteraar

29 juli 2009 | De Status

In Duitsland is Henk Blok met zijn Kuhservice een bekende “Holländer”. Zijn ondernemingsidee om voor het vee te zorgen als boeren op vakantie willen of ziek zijn, is een doorslaggevend succes. Blok: “Ik wil vanwege de koeien de hele wereld over.”

Henk Blok straalt passie uit en dan vooral voor koeien. Dat is de reden dat hij niet alleen als koeiensitter wordt geboekt, maar ondertussen als koeienadviseur over de hele wereld reist. Hij slaapt in de kinderkamer, boven de stal of soms zelfs in het echtelijk bed. Van het zwarte woud, Oostenrijk, Servië tot Kazachstan; Blok gaat overal naartoe. “In de stal kan ik in het Russisch alles over de koe zeggen, maar voor een gesprek met het management moet er een tolk bij komen”, lacht de boer. We treffen hem op de ‘Domäne Frankenhausen’, een universiteitsbedrijf met zo’n honderd biologische koeien in de omgeving van Kassel in Midden-Duitsland. Er is een vacature voor bedrijfsleider en Blok vult de functie tijdelijk in, totdat iemand gevonden is.
Blok (37) komt niet uit een boerengezin, maar besloot als 11-jarige boer te worden toen hij bij zijn oom een keer een koe mocht melken. Na de lagere- en middelbare land en tuinbouwschool, liep hij 2,5 maand stage in Amerika en werkte ruim tien jaar als bedrijfsleider op diverse bedrijven in Duitsland. Toen was hij het zat om bij iemand in dienst te zijn. Heel lang had hij de wens om een eigen bedrijf te beginnen, maar dat leek onbetaalbaar, totdat het idee voor de ‘Kuhservice’ langzaam vorm kreeg. Een service, die niet alleen koeien ten goede komt, maar ook de boeren zelf. “Want die kan dan eindelijk eens op vakantie”, zo bedacht Blok. Zonder eigen boerderij werd Blok toch eigen baas. Hij begon zijn dienstverleningsbedrijf in Duitsland, omdat hij ondertussen wortel had geschoten in Leichlingen, dat tussen Keulen en Wuppertal ligt. En er blijkt behoefte te bestaan bij onze Oosterburen: gemiddeld is Blok in een jaar meer dan een half jaar van huis om op andermans boerderijen te passen.
Het begon met het kappen van klauwen en het helpen bij het melken of scheren en het leidde tot advisering over nieuwe stallen of over het gehele management van de koeien. “Ik word vaak in eerste instantie alleen gevraagd om een bedrijf lopende te houden, maar ik kan er moeilijk tegen als het niet perfect loopt. Omdat ik mijn mond niet kan houden, zijn mijn werkzaamheden verdubbeld.”

Duitse media


In het begin liepen de zaken nog niet zo goed en verdiende hij zijn geld met houthakken. “Op advertenties in vakbladen kwamen nauwelijks reacties”, vertelt Blok. Vanaf het moment dat hij een bevriende journalist zover kreeg om een persbericht te verspreiden via de dpa (de Duitse ANP) vond er een ommekeer plaats. Tien minuten later kreeg hij de eerste reactie van een lokale radiozender en de telefoon heeft niet meer stilgestaan. Van RTL tot de BildZeitung; Blok is een bekend gezicht in de Duitse media.
Het bezorgde hem een jaar werk bij de Duitse Big Brother (het dorp) waarvoor hij de bewoners bekend maakte met het verzorgen van de dieren. Onlangs verzorgde hij op televisie de koeien bij het wereldrecord koeienmelken voor het Guiness Book of Records. En binnenkort maakt de Duitse televisiezender SWR een half uur durende documentaire over zijn werk. Zijn liefde voor de koeien hebben hem in de Duitse media de naam ‘de koeienfluisteraar’opgeleverd. Blok: “Ik loop daar niet mee te koop, maar ik vind het wel een enorm mooi compliment.”
Blok vertelt gepassioneerd over een van zijn eerste opdrachten waar hij een boerderij heeft doorgelicht in het midden van Duitsland. “Het was een gigantische puinhoop.” De directeur en de bedrijfsleider trad hij open tegemoet, en verkondigde hen rustig: “alles wat ik zeg is wet”. Dat was geen gemakkelijke aanpassing voor de Duitse hierarchie. “Het is een kunst om door goed management optimaal melk te produceren en daarbij de koeien zo oud mogelijk te laten worden in goede gezondheid.” Na drie dagen had hij een enorme lijst met gebreken opgesteld, met bovenaan een controle van een veearts. “Ik herken aan de huid, de kleur van de uiers of de ogen of er iets niet klopt. Wat ik vreesde bleek waar: 30 van de 100 koeien konden naar de slager.” Hij kocht veertig nieuwe koeien en zorgde ervoor dat in plaats van 13 liter melk, 26 liter melk werd geproduceerd. “Als de koeien gezond zijn en het bedrijf beter loopt, is dat mijn grootste compliment.”

Koeiengeloei


Af en toe heeft Bolk een medewerker in dienst, maar echt makkelijk vindt hij het niet om zijn werk over te laten aan anderen. “Ik merk zelf heel snel waar het wringt. Ik begin met melken in de koestal. De eerste twee dagen kijk ik hoe de koeien bewegen, ik voel en ik ruik. Pas dan maak ik een lijst met aanbevelingen.” De boerderij waar we hem treffen is geen doorsnee-boerderij. Het biologische staatsbedrijf heeft bijvoorbeeld koeien met horens en andere voedingsrituelen. Ook heeft hij vijf medewerkers, terwijl hij meestal een ‘lege’ boerderij runt. De koeien zijn afstammelingen van de Friese Holsteiner. Bij de stallen ligt diep in het hooi ligt een jong kalfje verscholen. “Ik ben bang dat hij het niet haalt”, zegt hij. “Het kalfje heeft al een paar dagen diarree. Ik ben twee dagen naar huis geweest en ik baal ervan dat dit mij niet eerder is verteld. Maar het lijkt erop of zijn ogen iets beter staan.”
Midden in het gesprek klinkt opeens een luid koeiengeloei. Het is niet het kalfje, maar zijn mobiele telefoon. Zijn vrouw belt over een boerderij in de buurt, die verkocht moet worden en waar ze een kijkje wil nemen. “We proberen iets te vinden met grond, waar we vee kunnen houden, maar het moet niet al te bewerkelijk zijn. Ik kan er niet meer voor zorgen.” Zijn nomandenbestaan wil Blok niet meer opgeven, dat bevalt hem te goed. Sinds de komst van zijn zoontje (drie jaar) vindt Blok zijn werk af en toe moeilijk te combineren met zijn priveleven. “Maar, ik leef voor de koeien. Dat kan ik niet veranderen. Ik wil de hele wereld over voor de koeien.” Zelfs in zijn vakantie gaat Blok naar de koeien. “Na vijf dagen op vakantie houd ik het niet meer uit. Vorig jaar heb ik in Mallorca een van de grootste boerderijen van het eiland bezocht. De eigenaar en ik konden geen woord met elkaar wisselen, maar de band voor de koeien had geen woorden nodig.”

Naar Rusland


Een toekomstwens van Blok is om samen met een veearts een advieskantoor te openen in Rusland, waar bij de boerderijen 2000 tot 3000 koeien rondlopen. Hij wil er mensen aannemen, opleiden en bij diverse bedrijven plaatsen. De eerste keer kwam hij in Rusland en Kazachstan terecht via melkmachinefabrikant Westfalia. Een jaar lang ging hij er bijna elke maand naartoe. Ook hier begon hij met het kappen van de klauwen van de koeien en eindigde als opleider en adviseur. “Er is daar veel armoede en er zijn heel veel goede mensen. We zouden daar veel voor de mensen kunnen betekenen én voor de koeien uiteraard.” Aan het einde van het interview loopt Blok niet mee naar de uitgang van de boerderij. “Als je het niet erg vindt, ga ik nu eerst even bij het kalfje kijken. Wellicht dat het nu weer wil drinken.” Hij kijkt niet meer om en loopt snel de stal in.

Kader
Nederlandse boeren in Duitsland
Duitsland staat de afgelopen jaren weer volop in de belangstelling bij Nederlandse boeren. Jaarlijks vestigen zich er ruim 45 Nederlandse boeren. Veelgenoemde redenen om voor Duitsland te kiezen zijn: lagere kosten voor quotum; lagere kosten voor grond; groot gedeelte van zowel grond als quotum in pacht; veel oplossingen om een bedrijf aan te kopen; de korte afstand tot Nederland; geringe sociale overgang en goede groeimogelijkheden. Het nadeel is vaak de andere standaard voor de staat van de boerderijen en de grond. Gezinsbedrijven kiezen veelal voor de deelstaat Niedersachsen in Noord West Duitsland, terwijl ondernemers die grootschalig willen boeren goed terecht kunnen in Oost Duitsland. Henk Blok heeft tijdens zijn werk de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse systemen in stallen goed leren kennen en kan hierover adviseren. Meer informatie: kuhservice



Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.