Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "FEM Business":

Rel om de Groene Hel
Autobranche vol op de rem
‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
Der Stern muss wieder strahlen
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Toch blij met Magna

6 juni 2009 | FEM Business

Marktpartijen zijn opgelucht over het principe-akkoord tussen Opel en Magna. Maar wat betekent de overname voor de positie van de Nederlandse toeleveranciers?

"Het nieuws is positief, omdat het voortbestaan van Opel vooralsnog is verzekerd en daarmee de continuïteit voor de Nederlandse toeleveranciers is gewaarborgd”, zegt Ton van Haaren, voorzitter van branchevereniging Nevat Holland Automotive, als reactie op het akkoord tussen Opel en Magna (zie ook pagina 45). Nederlandse toeleveranciers zullen volgens hem weinig te vrezen hebben. “Bij een overname zijn er meestal onderhandelingen over prijzen, maar voor de lopende series zal er in elk geval niets veranderen. Dat betekent dat er de komende drie tot vier jaar geen opdrachten zullen verdwijnen.”


Veel van de 250 Nederlandse toeleveranciers in de automotivesector leveren onderdelen aan toeleveranciers van Opel of aan het bedrijf zelf. “Ik ben erg blij”, zegt Rindert Wolters van metaalbedrijf Alucast in Oss. “Magna en Opel zijn allebei klanten van ons. We hopen dat we zonder onderbrekingen door kunnen produceren.”

De Canadese autotoeleverancier Magna is met 83.000 werknemers een van de grootste ter wereld. Naast het leveren van onderdelen bouwt het ook hele auto’s, zoals de BMW X3. Het bedrijf concurreert dus met Nederlandse toeleveranciers. Nu Magna mede-eigenaar wordt van Opel, zou dat hun positie kunnen verslechteren. Het zou kunnen afdwingen dat Opel meer onderdelen afneemt van Magna.

Toch is de branche daar nog niet echt bezorgd over. “De vrees dat Opel meer aan Magna zal uitbesteden is naar mijn mening ongegrond”, zegt professor Ferdinand Dudenhöffer van het Center Automotive Research (CAR) in Gelsenkirchen. “Magna is sterk op Amerika georiënteerd en zal niet snel een bedreiging vormen voor Europese toeleveranciers.” Magna krijgt bij de overname van Opel steun van de Russische bank Sberbank en de Russische autofabrikant GAZ, die in Rusland Opels wil gaan fabriceren. Dudenhöffer: “Als Magna al nieuwe fabrieken gaat openen in Europa, zal het dat in Rusland doen.”

Fier Automotive, een adviesbureau voor de automotivesector, meent dat er juist goede kansen liggen voor de Nederlandse industrie. Harm Weken, partner bij Fier: “Rusland is een booming markt en als Opel daar groeit, dan groeien de Nederlandse toeleveranciers mee.”



Verdeelde meningen




Over welke overnamepartij uiteindelijk beter was geweest zijn de meningen verdeeld. Van Haaren: “Persoonlijk had ik de voorkeur voor Fiat . Magna heeft geen motoren en het zal veel kapitaal kosten Opel zelfstandig auto’s te laten bouwen. De (door)start voor kleinere modellen was met Fiat makkelijker geweest.” Voor de toekomst van de toeleveranciers is Magna volgens Dudenhöffer juist de beste keus geweest. “Fiat en Opel hadden te veel overlap, waardoor er minder auto’s zouden worden gebouwd. Bovendien heeft Fiat sterke eigen toeleveranciers, zoals Magneti Marelli . De bedreiging voor de toeleveranciers zou daar groter zijn geweest.” Wolters (metaalbedrijf Alucast): “Magna en Opel zitten met hun management- en bedrijfscultuur dicht bij elkaar. Dat is bij de Italianen en de Duitsers niet het geval. Cultuurverschillen kun je nooit ondergeschikt maken aan technische synergieën.”


Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.