Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Technisch Weekblad":

Eerste hybride elektriciteitscentrale in Prenzlau
Cebit 2009: van trend tot noodzaak
Motor voor meerdere brandstoffen
TNO verbetert botsproeven
Virtuele racewagen op de markt
Voorlezen in de auto


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]



Actieplan elektrisch rijden onder vuur in Duitsland

2 september 2009 | Technisch Weekblad

In 2020 zouden er in Duitsland een miljoen elektro-auto’s moeten rondrijden. De stimulans voor elektrisch rijden stuit op kritiek bij autofabrikanten en milieubewegingen.

De Duitse regering trekt minimaal een half miljard euro uit om onderzoek en ontwikkeling van elektrisch rijden te stimuleren. In de eerste twee jaar ligt het accent op het ontwikkelen van accu’s en oplaadpunten. Voor onderzoek en ontwikkeling van de voertuigen wil de Bondsregering een half miljard euro uittrekken. Voor de eerste honderdduizend consumenten die een elektro-auto aanschaffen, zou er een subisidie moeten komen. Dat onderdeel van het plan is echter doorgeschoven tot na de verkiezingen van 27 september.
Na het bekendmaken van het actieplan ‘Nationale Entwicklungsplan Elektromobilität’ barstte de kritiek los. Spiegel Online noemt de beslissing vooral een verkiezingsshow van het huidige kabinet. De autofabrikanten in Duitsland zeggen dat het actieplan onvoldoende is om de achterstand op andere landen (zoals koplopers Japan en China) in te halen. En de milieubeweging Deutsche Umwelthilfe (DUH) noemt de maatregel een druppel op een gloeiende plaat. ‘Zelfs bij een positief scenario gaat het om twee procent van de auto’s. Een nichetechnologie stimuleren in plaats van zuinigere auto’s promoten is verkeerd’, zegt Jürgen Resch, voorzitter van de DUH.
Vooralsnog is de techniek bij elektrische auto’s, en daardoor de kosten, nog een struikelblok om de elektro-auto grootschalig te introduceren. Een accu voor een elektro-auto kost nu nog 10.000 tot 15.000 euro voor een reikwijdte van tweehonderd kilometer. Ook wat betreft de levensduur van de accu’s of het aantal laadcycli is nog meer onderzoek nodig.
Het stimuleringsbeleid van de overheid past in het straatje van energiebedrijf RWE, dat sinds vorige maand met een roadshow door Duitsland gaat om elektrisch rijden te promoten. Zeven steden doet RWE aan met de ‘benzinepomp van de toekomst’. Daarnaast worden stroomlaadstations opgebouwd in deze steden. Het energiebedrijf wil voor eind volgend jaar vijfhonderd laadstations in Duitsland plaatsen. RWE werkt samen met Daimler, Siemens, ADAC en autoverhuurbedrijf Sixt aan de infrastructuur. Om accu’s van elektrische auto’s op te laden, moeten de auto’s voor langere tijd stilstaan. Daarom is ook een samenwerking aangegaan met parkeerdekondernemer APCOA.

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.