Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "FEM Business":

Toch blij met Magna
Autobranche vol op de rem
‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
Der Stern muss wieder strahlen
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

Fotograaf: Peter van der Meulen

Rel om de Groene Hel

26 september 2009 | FEM Business

Een attractiepark en een zakencentrum moeten de legendarische Duitse Nürburgring nieuw leven inblazen. Maar door een financieringsschandaal dreigt het ambitieuze project uit te lopen op een politiek en economisch fiasco. Ook Nederlandse ondernemingen zijn betrokken.

De snelste achtbaar ter wereld, die vanwege technische mankementen niet rijdt, financiering door malafide zakenpartners, een ruim overschreden budget, en een afgetreden minister. Het nieuwe attractiepark aan de Nürburgring werd afgelopen maand geopend, maar heeft nu al een reputatie te herstellen.
Een kijkje achter de schermen van dit legendarische racecircuit is niettemin indrukwekkend. De gids van de backstage-tour schreeuwt ons toe dat we 200 meter naar links moeten lopen, waar we de ‘originele’ garageboxen zullen vinden. Het geratel van machines en rijdende vrachtwagens is een maand na de opening nog oorverdovend. Maar rondom de braakliggende toegangswegen, is iets de magie van weleer voelbaar. Standbeelden van verongelukte racers liggen verscholen in de schaduw van het nieuwe businesscentrum. De bochten op het circuit zijn vernoemd naar deelnemers als Rudolf Caracciola (eerste winnaar) of Michael Schumacher (meeste zeges).
Vanaf het dakterras van de uitzichtstoren -kaarten tijdens een wedstrijd vanaf 6000 euro, inclusief champagne- is niet alleen het huidige circuit te zien, maar ook delen van de legendarische Nordschleife, ookwel de Groene Hel genoemd. Dit circuit met meer dan 300 meter hoogteverschil en 172 bochten in de heuvels van de Eifel werd in 1976 voor de Formule 1-wedstrijden gesloten nadat Niki Lauda er bijna omkwam. Nu scheuren er particulieren rond en testen autofabrikanten er nieuwe modellen.
Sinds 1984 worden belangrijke races, zoals de Formule 1, op het kleinere Grand-Prix circuit gereden. De laatste jaren komt het Formule 1-circus nog maar een keer in de twee jaar naar Nürburg (afgewisseld met Hockenheim). Aan de ene kant heeft het circuit de Formule 1 nodig om aantrekkelijk te blijven en zijn de inkomsten voor de toeristensector in de Eifel belangrijk, maar aan de andere kant leidt de Nürburgring zelf door het kostbare spektakel gemiddeld zo’n 10 miljoen euro per jaar verlies.

Dubieuze investeerders


De Nürburgring schrijft dan ook al jaren rode cijfers. In 2007 besloot het bestuur tot de uitbouw tot business en attractie-park. Het 15.000 vierkante meter grote park met als thema´s Mythos, Motorsport en Möbilität, moet de Eifel weer op de toeristische kaart zetten. Oorspronkelijke kostenplanning: 215 miljoen euro, 50 procent door prive-investeerders en de andere helft door deelstaat Rheinland-Pfalz. De kosten stegen echter tot boven de 300 miljoen euro en worden nu goeddeels door de deelstaat gedragen.
‘Een stijging van het aantal bezoekers met 500.000 tot 2,5 miljoen per jaar en vanaf 2010 al zwarte getallen.’ Dat was de belofte van Nürburgringchef Walter Kafitz bij de start van het project. ‘Doel is dat we de Formule 1 nog lang kunnen veroorloven.’ Maar de vraag is of de investeringen zich ooit zullen terugverdienen. In de media wordt het park al vergeleken met SpacePark Bremen, dat een jaar na opening failliet ging en een gat van 400 miljoen euro achterliet.
Andreas Andersen, Europees directeur bij de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) is geen voorstander van publiek geld binnen de branche. ‘Als een project mede gefinancierd wordt met overheidsgeld, ontstaat er veel sneller een debat. Daarnaast wordt er vaak onnodig extra geld inggepompt, omdat er ook regionale belangen spelen. De Nürburgring heeft veel negatieve PR over zich gekregen en het zal lastig zijn dat nog te herstellen.’
De minister van financiën van de deelstaat, Ingolf Deubel (SPD), moest in juli aftreden, nadat bekend werd dat hij geld aan dubieuze investeerders had verstrekt. Opmerkelijk: hij was tevens hoofd van de toezichtsraad van de Nürburgring. Hij liet zich onder meer in met een Zwitserse “kredietbemidelaar”, Urs Barandun, die beloofde de Amerikaanse familie DuPont als investeerder binnen te halen. Merkwaardige tegoeden op Liechtensteinse banken, connecties tot in Dubai en grote sommen voor consultants zijn onderdeel van het explosieve schandaal.
Een parlementair onderzoek moet begin oktober licht scheppen in de “duistere” investeringen, maar de politieke gevolgen zijn voorspelbaar. Volgens opiniepeilingen zal de politieke partij SPD door dit debacle in de deelstaat desastreus aan stemmen verliezen tijdens de landelijke verkiezingen op 27 september.

Nederlandse attracties


Het pretpark-achtige RingWerk heeft een 4D-theater en interactieve spellen waarbij een race wordt gesimuleerd. Vier Nederlandse bedrijven hebben meegewerkt aan de belangrijkste attracties, waaronder de Dark Ride. Volgens Carlo Gortjes, eigenaar van mechatronica fabrikant Lagotronics liep de bouw in januari al twee maanden achter. ‘Maar we hebben betaald gekregen, dus we klagen niet.’ Ook Ruud Knoppers, directeur van voertuigtechniek leverancier ETF Group in Nederweert, weet vanuit achter de schermen: ‘dat het niet zo druk is als gewenst en gehoopt. Uiteraard hopen we dat het nog gaat lopen, want dat is voor ons een betere referentie.’De belangrijkste attractie, een achtbaan, die door het centrum en langs de Grand Prix-baan raast, staat nog steeds in de steigers.
Per jaar vinden in Nürburg zo´n 100 races plaats en 200 andere evenementen, zoals de formule 1 (250.000 bezoekers), 24-uurs races en Rock am Ring (80.000 bezoekers). Het vernieuwde park heeft aantrekkelijke attracties om er een zakelijk evenement te organiseren. Er is een casino, twee nieuwe viersterren hotels, een entertainmentdorp met een disocotheek voor 1900 bezoekers en acht verschillend restaurants, een overdekte boulevard, en een evenementencentrum (de RingArena) met ruim vijfduizend zitplaatsen (vanaf 12.000 euro per dag). De Groene Hel zelf is beschikbaar voor particulieren om rondjes te rijden - vanaf 500 euro kan er zelfs worden getest in een echte formule 1 wagen.
De belangrijkste attractiebouwers in de wereld treffen elkaar volgende week als de grootste beurs op het gebied van attractieparken (Euro Attractions Show) van 30 september tot en met 2 oktober in de Rai plaatsvindt. Organisator Anderson van de IAAPA denkt dat er in de wandelgangen veel over de ontwikkelingen aan de Nürburgring wordt gepraat. Ook over de nog te openen snelste achtbaan ter wereld? ‘De ontwikkelingen in onze branche gaan snel. Binnen een jaar zal er een snellere achtbaan zijn. Het is dus de vraag is of dat de redding van het project zal zijn.’

Facts en Figures


De Nürburgring
Legendarische racetrack, geopend in 1927
Grand-Prix-Strecke (5,148 km) 120.000 tribuneplaatsen
en Nordschleife (20,8 km)
Circa 2 miljoen bezoekers per jaar
Rond 200 evenementen en 100 Motorsport-events per jaar
Investering: ca. 300 miljoen euro

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.