Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Meer artikelen uit "Automobiel Management":

Schitterende Duitse zomer voor autoliefhebber


Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]



Dikke Mercedes

30 september 2011 | Automobiel Management

“Toe maar. Zo te zien gaat het jullie goed.” Dat hoor ik vaak als ik met mijn mans auto van de zaak in Nederland ben. En dan zijn we er nog op achteruit gegaan toen mijn man van baan wisselde.

Van zijn vorige werkgever reden we voor hetzelfde bijtellingbedrag elke drie jaar de nieuwste Audi A6, nu rijden we ‘slechts’ in een Mercedes C-klasse. Voor ons is die auto-van-de-zaak niks bijzonders. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk fijn om in zo´n comfortabele auto op familiebezoek te gaan maar we hoeven er financieel niet veel voor te laten.
De bijtellingregeling in Duitsland heeft twee componenten: één procent per maand van de bruto nieuwwaarde van de auto en 0,03 procent het aantal kilometers voor de afstand woon-werkverkeer. Omdat we om de hoek van het bedrijf wonen, leveren we voor onze Mercedes 173 euro per maand netto aan salaris in. Nog een voorbeeld: stel je verdient vijftig mille bruto per jaar en je rijdt een Audi A4 2.7 TDI, kost in Duitsland rond 35 mille, en je woont twintig kilometer van je werk (35k x 0,03 x 20) maakt 220 euro netto minder salaris. Dezelfde auto in Nederland (45 duizend euro in Nederland) kost je 465 euro.
In Duitsland is het aandeel nieuwe auto’s dat als auto van de zaak wordt gereden zeventig procent en daarvan is 86 procent van Duitse makelij. De drie meest gereden zakenauto´s zijn de Audi A4, de VW Passat en de BMW 3-Serie. Audi, BMW en Mercedes verkopen hun A8, 7-Serie, S-Klasse bijvoorbeeld nauwelijks aan privépersonen. De belangen van de Duitse auto-industrie (waar één op de zeven mensen werkt) zijn dus aanzienlijk. Er komt nog bij dat de afstanden vaak te groot zijn om met het openbaar vervoer te kunnen bereizen. Bovendien is voor werkgevers een salarisverhoging in de vorm van een auto ook attractief, vanwege lagere loonkosten.
Uiteindelijk is een Mercedes C-klasse in Duitsland ook een stuk goedkoper zijn omdat er geen bpm betaald hoeft te worden. Zo rijden wij dus een luxe auto waar ook weer niks bijzonders aan is. Behalve dan voor onze Nederlandse familie en vrienden.
(Nicole Bosch is freelance journalist en woont en werkt in Duitsland)

Top of page

Copyright © 2012 Nicole Bosch. All rights reserved. Alle rechten voorbehouden. Dit document mag niet verder worden verspreid en verveelvoudigd zonder schriftelijke toestemming van de auteur. Dit document kan verschillen van de gepubliceerde versie.