Home     Over Nicole Bosch     Public Relations     Contact     In English     Auf Deutsch  

Selectie

Interviews/portretten

‘Overname is geen koerswijziging’
De ster moet weer glimmen
'Marketing is geen vies woord'
Dieter Zetsche 2001
In de ban van de Indy
Doctor Death
Jeff Bezos, CEO Amazon.com
De slag om New York
‘No more Clinton-Gore’

Reportages

Vliegen op zonnekracht
De bal is ronder
7 wijzen in het Oosten
Ingevroren voor de eeuwigheid
Mega Farms
T-rex Sue
Na orkaan Mitch

Achtergrond

Duurzaamheid en het EK
Niet Datzo, maar Ditzo
Hip met worteltjes
Online mediaplanners verlaten “eilandjes”
Duits milieuvignet stuit op kritiek
‘Standort Deutschland’ onder druk
Porsche en VW nader
Duits voorzitterschap en energie
Groeien met de handrem erop
Ziekenhuismarketing over de grens
Du bist Deutschland
Kraamzorg zonder handjeklap
Design zonder handtekening
Lidl net iets fantasierijker



Bekijk artikelen per tijdschrift:

WineLife
Technisch Weekblad
Automobiel Management
EnergiePlus
Intermediair
MarketingTribune
FEM Business
Binnenlands Bestuur
De Status
Management Team
Groene Amsterdammer
Global Connection
Natuurwetenschap & Techniek
Stromen
Quote
Avanta Magazine
ExpatPlus
Agrarisch Dagblad
Carp
Utrechts Nieuwsblad
MetroTimes
[ZSM]

MarketingTribune

Weekblad over marketing, reclame en communicatie.

Niet Datzo, maar Ditzo | 7 april 2008
Fortis wil met de eigen aanpak snel een grote positie opbouwen. 'Binnen drie jaar willen we de derde directe aanbieder worden na Univé en Centraal Beheer', zegt Laurens Leurink, directeur bij Ditzo. Lees meer »

Hip met worteltjes | 25 maart 2008
Onder het motto “van good fastfood naar good food fast” zet McDonald’s variatie, innovatie en gezondheid centraal. Er zitten voortaan worteltjes bij het Happy Meal en je kan kiezen voor water of sap naast de bekende frisdranken. Lees meer »

Online mediaplanners verlaten “eilandjes” | 12 februari 2008
Adverteerders spenderen nog steeds niet meer dan tien procent online, maar verwachten wel een perfecte afstemming voor hun campagne. Mediabureaus zoeken daarom een strategie voor online mediaplanning: integreren, loskoppelen of buiten de deur halen. Waar vinden we de “interactive” planner bij (traditionele) mediabureaus? En hoe verloopt de samenwerking tussen online en traditionele planners?  Lees meer »

'Marketing is geen vies woord meer' | 29 mei 2007
Fusies zijn schering en inslag in de zorgsector. Hierdoor stoppen zorgaanbieders nog te veel energie in schaalvergroting en nieuwe organisatiestructuren, meent adviseur Sjors van Leeuwen. Hij is tevens auteur van het boek Zorgmarketing in de praktijk en stelt: ‘Door toenemende marktwerking is het van levensbelang dat zorginstellingen hun blik meer op hun concurrenten en klanten gaan richten.’
 Lees meer »

Groeien met de handrem erop | 6 februari 2007
Sinds 1 januari 2007 moet 2 procent van de benzine of diesel ‘groen’ zijn in Nederland. Maar pure biobrandstof is in het Nederlandse wegverkeer nog nauwelijks te vinden. Welke rol speelt biobrandstof in de marketingplannen van autoleveranciers?
 Lees meer »

Expansie DocMorris niet te stuiten | 5 februari 2007
Internetapotheek DocMorris probeert voor de tweede keer de Duitse markt voor apotheken open te breken. Op 8 januari werd de eerste vestiging met DocMorris-licentie geopend. Marketingchef Thomas Schiffer: ‘We willen binnen vijf jaar met meer dan vijfhonderd apotheken partnercontracten aangaan.’
 Lees meer »

Ziekenhuismarketing over de grens | 31 oktober 2006
In Engeland krijg je een SMS-je ter herinnering aan een afspraak, in Duitsland wordt het personeel naar prestatie betaald en in Amerika staan de snelwegen bomvol billboards. Wat kunnen we van ziekenhuismarketing in het buitenland leren? Lees meer »

Haeftling bijna ten onder aan eigen succes | 7 maart 2006
Een gevangenis in Duitsland heeft een eigen kledinglijn in de markt gezet onder de merknaam Haeftling. In de eerste twee weken na de introductie werden 3000 artikelen besteld. Dit succes kostte het label bijna de kop. Initiatiefnemer en reclameman Stefan Bohle zoekt nu nieuwe investeerders om de wereldmarkt te veroveren. Lees meer »

Duitse campagne zorgt voor opschudding | 7 februari 2006
Te nationalistisch of gewoon optimistisch? Stijlvol of smakeloos? Geen andere campagne heeft de gemoederen de afgelopen maanden in Duitsland zo los gemaakt als “Du bist Deutschland!”. En daar was het de initiatiefnemers–mede- om te doen. Eind januari is de campagne afgelopen. Een terugblik met campagneleider Lars Cords en copywriter Oliver Voss. Lees meer »

Kraamzorg zonder handjeklap | 10 januari 2006
Via de website zorgveiling.nl zijn in zeven maanden 10.000 kraamzorgen geveild. Het pilotjaar is niet ongemerkt voorbij gegaan; met name de gevestigde zorgsector bood veel tegengas. John Paap, directeur Zorgveiling.nl: “Het slechten van barrières heeft veel energie gekost.” Lees meer »

Design zonder handtekening | 8 februari 2005
Adriaan van Hooydonk, Laurens van den Acker of Harm Lagaay. Nederlandse ontwerpers met grote faam in de auto-industrie, maar daarbuiten nauwelijks bekend. Bestaat Dutch Design in de automotive branche? ‘De auto-industrie leent zich niet voor een Hollands stempel op het product’, aldus BMW-ontwerper Van Hooydonk. Lees meer »

Lidl net iets fantasierijker | 29 juni 2004
De internationale supermarktketen Lidl heeft grote expansieplannen in Scandinavie en Oost-Europa. En met de groeicijfers in het afgelopen jaar lijkt de discounter op weg om concurrent Aldi in te halen. In Nederland groeide Lidl de afgelopen jaren door de overname van de vroegere Basismarkt-winkels. Een portret van de prijssupermarkt in Nederland. Lees meer »

De marketeer van de Olympische Spelen | 7 februari 2002
De negentiende Olympische winterspelen gaan op acht februari van start. Voor Michael Payne (44) zal het de dertiende keer zijn dat hij als Marketing Director van het Internationaal Olympisch Comité betrokken is bij het grootste sportevenement ter wereld. ´Marketing is de brandstof, die de motor van de Olympische Spelen draaiende houdt.´ Lees meer »

9/11: Vaderlandsliefde overheerst | 20 september 2001
Amerikaanse bedrijven zijn naar aanleiding van de gebeurtenissen van afgelopen week voorzichtig met media-uitingen. Op de corporate websites en de advertenties, die worden geplaatst, is de boodschap eenduidig: “We zijn geschokt, maar business gaat door.” Lees meer »

”We hebben helaas een oubollig imago” | 21 juni 2001
Voor het eerst sinds de introductie in Nederland is Tupperware niet meer alleen tijdens een ‘party’ te koop. Vorige maand stonden de Tupperware producten uitgestald in een kiosk in winkelcentrum Schalkwijk in Haarlem en tot zaterdag 23 juni staat er een kiosk in Purmerend. De kiosken moeten behalve verkoop ook nieuwe parties en demonstratrices opleveren.
 Lees meer »

Naomi Klein: De politiek van brandmarketing | 1 februari 2001
Met haar boek No Logo wil Naomi Klein de wereld wakker schudden. De journaliste en activiste schrijft over de macht van merknamen. Klein: ‘Brandmarketing is de achilleshiel van het bedrijfsleven.’ Lees meer »

En de winnaar is... | 4 december 2000
De manier waarop consumenten door bedrijven en overheid benaderd worden, is per land zeer verschillend. In de vijfwekelijks verschijnende columnreeks Buitenland vertellen correspondenten over hun ervaringen als consument. Nicole Bosch, correspondent in Detroit, over de Amerikaanse verkiezingen. Lees meer »

USA: De communicatie van General Motors | 7 september 2000
Het Renaissance Center steekt met haar imposante, glimmende verschijning schril af tegen de verpauperde achtergrond van downtown Detroit. Het gebouw is sinds 1996 het hoofdkantoor van het grootste bedrijf ter wereld. In 2002 moet een grootscheepse verbouwing klaar zijn. Steven Harris, Vice President Communications: ‘General Motors heeft een gezicht nodig, waarmee mensen zich kunnen identificeren.’ Lees meer »

Opvallen in de wereld van de Kwh | 1 juni 2000
Hoe market je een product dat zich nauwelijks onderscheidt van het product van de concurrent? In de toekomstige vrije energiemarkt is dat één van de cruciale vragen. In de Verenigde Staten is een deel van de markt al geliberaliseerd. Opvallend is vooral de marketing van nieuwkomers, zoals internetbedrijven, die in de wereld van kilowatturen stappen. Lees meer »

Serie Het gezicht van ... Calvé: Petje Pietamientje | 16 december 1999
In 1984 kreeg de commercial van Calvé met Petje Pitamientje in de hoofdrol, een van de eerste Effies in Nederland. Nu is Laurens Bon student en hoeft hij niet zo nodig in de schijnwerpers te staan. Bon: ‘Ik blijf me verbazen, dat er nog steeds interesse is voor de commercial.’ Lees meer »

Serie Het gezicht van ... Michael Pilarczyk | 11 november 1999
Reclamespots inspreken is volgens Michael Pilarczyk een vak apart. Hij doet het drie tot vier keer per week en is de stem van ondermeer Coca Cola, L’Oreal, Heineken en IBM. Pilarczyk: ‘Reclamebureaus denken nauwelijks na over wat ze met mijn stem willen.’ Lees meer »

Serie Het gezicht van ... Duyvis: Gerard Cox | 30 september 1999
De Duyvisreclame gaat over dingen die hij nog nooit gegeten heeft. Gerard Cox maakt de commercials in eerste instantie voor het geld. ‘Daar geneer ik me helemaal niet voor. Ik heb mijn bekendheid ten gelde gemaakt.’ Lees meer »

Serie Het gezicht van ... Gamma: 'Dat zeg ik' | 19 augustus 1999
Met reclame hebben Martin Waardenberg en John Buisman eigenlijk niets, maar met humor des te meer. Dat is de reden dat ze al twee jaar te zien zijn in de reclamespots van Gamma. Waardenberg: ‘Afzeiken is gewoon de leukste humor.’ Lees meer »

Top of page